متون
Volume 15, Numéro 3, Pages 119-131
2022-07-01

مفهوم التربية الطبيعية عند جان جاك روسو The Concept Of Natural Education Of Jean-jacques Rousseau

الكاتب : كيبيش عبد الرحمان .

الملخص

يعد مفهوم التربية الطبيعية مفهوما ثوريا أراد روسو من خلاله أن يحدث قطيعة مع أساليب التربية التقليدية والتي تعتمد في جوهرها على مبدأ التلقين الذي يجعل من المتعلم مجرد كائن منفعل مسلوب الإرادة. وبالمقابل يدعو إلى منهج جديد في التربية يستمد مبادئه من طبيعة الكائن المتعلم ذاته، أي من إنسانيته وحريته، فالتربية الصحيحة هي تلك التي تعمل على تعزيز إنسانية الكائن المتعلم والحرص على أن توافق مصادر تعليمه بحيث يسمح ذلك بتشكيل شخصية متعددة في أبعادها المعرفية والأخلاقية والدينية والاجتماعية. The concept of natural education is a revolutionary concept by which Rousseau wanted to break with the traditional methods of education, which are essentially based on the principle of indoctrination, which makes the learner a simple passive object without will. On the other hand, it calls for a new approach to education that draws its principles from the nature of the educated being himself, that is to say from his humanity and his freedom. The correct education is that which works to strengthen the humanity of the person being educated and to ensure that the sources of his education agree so that it allows the formation of a multiple personality in its cognitive, moral, religious dimensions and social.

الكلمات المفتاحية

التربية؛ الطبيعة؛ الحرية؛ التربية التقليدية؛ التربية الطبيعية. ; Education; nature; Freedom; traditional education; Natural education.