الرواق
Volume 8, Numéro 1, Pages 634-654
2022-06-01

أدوار التلميذ في تقويم المناهج التعليمية بين الممارسة والتنظير

الكاتب : عبد الهادي رشيد . عبد العزيز محمد .

الملخص

ملخص: تهدف الدراسة الحالية إلى الكشف عن أدوار التلميذ في تقويم المناهج التعليمية، وتكونت عينة الدراسة من 74 تلميذ وتلميذة من تلاميذ السنة الثالثة ثانوي بثانوية بن عولة ميلود بالقطار ولاية غليزان، تم اختيارهم بطريقة عشوائية خلال العام الدراسي (2020/2021)، حيث استخدم الباحثان استبيانا لقياس مستوى تقويم التلاميذ للمناهج التعليمية، وبعد إجراء عملية التحليل الإحصائي، توصلت الدراسة إلى النتائج التالية: - وجود مستوى متوسط لتقويم التلاميذ للمنهاج التعليمي. - عدم وجود فروق في مستوى تقويم تلاميذ السنة الثالثة ثانوي للمنهاج التعليمي تعزى لمتغير الشعبة. - وجود فروق في مستوى تقويم تلاميذ السنة الثالثة ثانوي للمنهاج التعليمي تعزى لمتغير إعادة السنة لصالح التلاميذ غير المعيدين. كلمات مفتاحية: التقويم؛ التلميذ؛ المنهاج التعليمي؛ التعليم الثانوي. Abstract: The current study aims to reveal the student’s roles in curriculum evaluation, and the sample of the study consisted of (74) students from the third year of secondary education in hight school in Relizane region, They were chosen of randomly selected during the academic year (2020/2021), where the researchers used a questionnaire to measure the level of students' evaluation of the curriculum with, After conducting the statistical analysis process, the study reached to: There is an average level of student roles in Curriculum evaluation, The lack of differences in the level of evaluation of educational curricula due to the variable of the academic division. And the existence of differences between the level of students ’evaluation of the curricula according to the year change variable for the benefit of repeaters students . Keywords: evaluation; student; curriculum; secondary education.

الكلمات المفتاحية

التق ; يم ; التلميذ ; المنهاج التعليمي ; التعليم الثان ; ي