التعليمية
Volume 12, Numéro 1, Pages 307-321
2022-05-13

تعليمية النحو في التعليم المتوسط -السنة الرابعة نموذجا- Grammar Teaching In Middle School – The Fourth Year As A Model-

الكاتب : نور محمد .

الملخص

ملخص: تُعدُّ تعليميّة النحو للسنة الرابعة من التعليم المتوسط، في ظل اعتماد منهج المقاربة بالكفاءات، من المناهج الهامّة التي تبنتها العديد من المنظومات التربوية في الوطن العربي، وتأتي هذه الورقة البحثية كمحاولة لتسليط الضوء على واقع تعليمية النحو في ظل اعتماد منهج المقاربة بالكفاءات، ومحاولة الوقوف على مدى نجاعة هذا المنهج في تقديم الدرس النحوي، وتحقيق الكفاءات المطلوبة. Abstract: Teaching grammar is for the fourth year of intermediate education, in light of the adoption of the competency approach, which was adopted by many educational systems in the Arab world, is one of the research issues that have attracted the attention of specialists in educational curricula and methods. This research paper comes as an attempt to shed light on the reality of teaching grammar in light of the adoption of the competency approach, and an attempt to determine the effectiveness of this approach. On the reality of teaching grammar in light of adopting the competency approach, and trying to determine the effectiveness of this approach in providing the grammar lesson, and achieving the required competencies.

الكلمات المفتاحية

تعليمية ; نحو ; مقاربة بالكفاءات ; تعليم متوسط ; teaching ; grammar ; approach to competencies ; middle school