مجلة الروائز
Volume 5, Numéro 2, Pages 59-77
2022-01-02

البِنية العامِلية لاختبار القدرة العقلية العامة الكمية للتوجيه المدرسي لتلاميذ السنة الرابعة المتوسط The Factorial Structure Of The General Quantitative Mental Ability Test For School Orientation Of Fourth-year Middle School Pupils

الكاتب : مكفس عبد المالك . بوقرة العيد .

الملخص

الملخص: هدفت الدراسة إلى بناء اختبار للقدرات العامة في جزأه (الكمي) وتحديد علاقته بالاداء، وذلك من خلال تطبيقه على عينة عشوائية من تلاميذ السنة الرابعة متوسط لمدينة المسيلة ( 2020/2021) حيث بلغ عدد العينة الاساسية (206) تلميذ وتلميذة من أصل مجتمع يتكون من (328) فرد ، استخدم الباحث المنهج الوصفي للإجابة على اسئلة الدراسة، وقد تم استخدام الأساليب الإحصائية التالية :( حساب المتوسط الحسابي، الانحراف، المعيار، , معاملات السهولة والصعوبة، التمییز، التباین، معامل الارتباط(Person) ، ت للفروق، الدرجات الزائية، و المئینیات، معامل الثبات بطريقتي (التجزئة النصفية وكيدور ريتشاردسون)، صدق المقارنة الطرفية صدق البناء، التحليل العاملي التوكيدي وقد بينت نتائج الدراسة أن الاختبار يتمتع بخصائص سيكومترية مقبولة وتتفق مع خصائص الاختبار الجيد من خلال حساب: معاملات الصدق (الاتساق الداخلي، التحليل العاملي التوكيدي والمقارنة الطرفية) معاملات الثبات (التجزئة النصفية، كيودر ريتشاردستون) جساب الدرجات المعيارية (الزائية، التائية، المئينية) التي توزعت على عينة التقنين توزيعا طبيعيا اعتداليا، مما يعني أن العينة ممثلة تمثيلا صادقا للمجتمع التي انبثقت منه _____________________________________________________________ Abstract: This study aims at building a quantitative general abilities test and determining its relationship to performance. The test is administered to a random sample of fourth-year middle school pupils in the city of M’sila (2020/2021). The number of the sample is (206) male and female pupils selected out of a population of (328) learners. The researcher used the descriptive approach to answering the questions of the study, using the following statistical methods: (arithmetic mean, deviation, criterion, ease and difficulty coefficients, discrimination, variance, correlation coefficient (Pearson), t-test for the difference of means, z-scores, and percentiles, The reliability coefficient is calculated by two methods (split-half and Kudor Richardson), peripheral comparison validity, construct validity, and confirmatory factor analysis. The results of the study indicate that the test has acceptable psychometric properties, as it agrees with the characteristics of a good test when calculating: validity coefficients (internal consistency, factor analysis, and peripheral comparison), stability coefficients (half-split, Kuder Richardson), standard scores (Z, T, percentile) that were distributed in a normal, moderate distribution on the rationing sample, which means that the sample is fairly representative of the population from which it is selectedKey words: general mental capacity, quantitative comprehension, scholastic performance, confirmatory factor analysis

الكلمات المفتاحية

القدرات العقلية العامة ; الاستيعاب الكمي ; الأداء المدرسي ; التحليل العاملي التوكيدي The factorial structure; the general quantitative mental ability test; school orientation of fourth-year middle school pupils; confirmatory factor analysis