افاق فكرية
Volume 10, Numéro 1, Pages 428-449
2022-05-05

االسياسة التعليمية الفرنسية وردود الأفعال الوطنية في الغرب الجزائري French Educational Policy And National Reactions In The Algerian West

الكاتب : زايدي عزالدين .

الملخص

االملخص: عرقت المنطقة الغربية للجزائر استيطانا واسعا ومتزايدا مقارنة مع المناطق الجزائرية الأخرى، بلغ ذروته خاصة بعد نهاية الحرب العالمية الثانية حيث عرفت مدن الغرب الجزائري توسعا عمرانيا كبيرا حيث انتشرت الأحياء الشعبية العربية بها. وبسبب هذا التوسع، استقطب التلّ الغربي للجزائر حوالي 75% من الأوروبيين القادمين من فرنسا ومختلف الدول الأوروبية إلى الجزائر والذين استقروا في نواحي وهران والسهول الداخلية لمدن تلمسان وسيدي بلعباس والسهول الساحلية لمدينة مستغانم. لقد مارست فرنسا سياسة الاضطهاد الديني والثقافي على الجزائريين، إذ حاربت الدين الإسلامي واللغة العربية وعملت على محو مقومات الشخصية الوطنية الجزائرية بحرمان الجزائريين من أبسط شروط المعرفة وهو "التعليم". حيث لم تهتم بتعليمهم إلاّ بالقدر الذي كان يخدم مصالحها. من هذا المنطلق جاءت ورقتنا العلمية لنرفع اللثام عن أبشع الأساليب المطبقة من طرف الاستعمار الفرنسي في حقّ الملايين من الجزائريين. فالإشكالية قائمة على كيفية تمكّن الجزائريين من النهوض والمحافظة على إرثهم الثقافي انطلاقا من الفكرة القائلة: " لا نريد خبزا...بل نريد أن نتعلم". Abstract: The western region of Algeria experienced a wide and increasing settlement compared to other Algerian regions, which has reached its peak, mainly after the end of World War II, when the cities of western Algeria experienced a great urban expansion, where the Arab popular neighborhoods spread. Because of this expansion, the western hill of Algeria attracted about 75% of the Europeans coming from France and other European countries to Algeria, who settled in the areas of Oran, the interior plains of the cities of Tlemcen and Sidi Bel Abbas, and the coastal plains of Mostaganem. France has applied a policy of religious and cultural persecution against the Algerians, as it fought the Islamic religion and the Arabic language and worked to erase the components of the Algerian national identity by depriving the Algerians of the simplest conditions of knowledge, which is "education". Where it did not care about their education, except to the extent that it served its interests. From this standpoint, our scientific paper came to lift the veil on the most heinous methods applied by French colonialism against millions of Algerians. The problem is based on how the Algerians were able to rise and preserve their cultural heritage, based on the idea: "We don't want bread... we want education."

الكلمات المفتاحية

الجزائريون ; فرنسا ; الغرب الجزائري ; السياسة التعليمية- ; الاستعمار. ; Algerians ; French- ; West Algeria ; educational politic ; colonialism..