مجلة دراسات إنسانية
Volume 7, Numéro 1, Pages 05-21
2021-12-25

سؤال المنهج في مشاريع القراءات الحداثية للنص القرآني

الكاتب : محمد بنعمر .

الملخص

اختلفت عدة نخب ثقافية في اشتغالها على المشروع التأويلي في التوجهات الفكرية والرؤى الثقافية المذهبية. لكن القاسم المشترك الذي يجمع هذه النخب هو دعوتها على ضرورة تخطي المناهج الكلاسيكية والقديمة في النقد والقراءة والتفسير عن طريق الاستعانة بالمناهج الحداثية. بما تحقق من تراكمات وإنجازات في العلوم اللغوية والاجتماعية، لأن هذه المناهج قامت بالأساس على تجاوز سلطة النص التي تسعى إلى تكريس سلطة النموذج الواحد في فهم النص وتمثل معناه ومعارضة بشكل قطعي كل احتمالية للنص في تعدد المعاني. Several cultural elites differed in their work on the hermeneutic project in intellectual trends and cultural doctrinal visions. But the common denominator that unites these elites is their call for the necessity of transcending the classical and old methods of criticism, reading and interpretation by using modern methods. With the achievements and accumulations achieved in the linguistic and social sciences, because these approaches were based mainly on overcoming the authority of the text, which seeks to devote the authority of a single model in understanding the text and representing its meaning and categorically opposing every possibility of the text in the multiplicity of meanings.

الكلمات المفتاحية

المنهج؛ الحداثة؛ القرآن.