أفانين الخطاب
Volume 1, Numéro 1, Pages 20-35
2021-06-30

أزمـة المصــطــلحية في المقـــاربة النقــدية بالتعــدّد المنهجي

الكاتب : عبــد الله تــــــوام . وحـيـدة بــوقـنوس .

الملخص

ملخص: لقد شغلت قضية المصطلح النقدي أذهان النقاد والمفكرين في مجال النقد الأدبي وتحليل الخطاب، حيث شكّلت لديهم مشكلات أو ما أسموه بأزمة المصلح النقدي خاصة في ظلّ تعدّد المناهج النقدية في مقاربة النصوص الأدبية والانفتاح غير الواعي على العالم الغربي بأفكاره ومناهجه ومصطلحاته المعاصرة، والانبهار بكلّ ما هو جديد، إلى درجة أنّ منهم من تنكّر للتراث العربي بدعوى المعاصرة. وأصبحنا اليوم مجرد احتواء لما ينتقل إلينا من الغرب، عن طريق الترجمة أو التعريب، وهذه ضرورة حتمية مثّلت مرحلة انتقالية في الحياة العلمية العربية، ممّا ولّد أزمات متتالية عادت بالسلب على الفهم وتقدّم العلوم، خاصة مع ظهور المناهج النقدية المعاصرة وتفجّر ثورة المعلومات خلال العقد الأخير من القرن العشرين والكم الهائل من المصطلحات النقدية باللغة الأجنبية، ممّا ألزمنا نحن العرب نقل هذه المصطلحات لمواكبة الدرس النقدي الحداثي، إلاّ أنّ هذا ولّد حالة من الفوضى المصطلحية على مستوى المصطلح النقدي الواحد بسبب عدم توحد جهود الترجمة والنقل بين الأقطار العربية حيث أصبحوا يعيشون نوعا من الاضطراب الفكري، ممّا جعلهم يفكّرون وبجدية في تجاوز هذه المحنة ووضع الحلول الناجعة لها. Abstract : The issue of the critical term has occupied the minds of critics and thinkers in the field of literary criticism and discourse analysis, as it posed problems for them or what they called the crisis of the critical reformer, especially in light of the multiplicity of critical approaches to the approach of literary texts and the unconscious openness to the Western world with its contemporary ideas, methods and terminology, and fascination with everything that is New, to the extent that some of them denied the Arab heritage under the pretext of contemporary. Today, we have become merely a containment of what is transmitted to us from the West, through translation or Arabization, and this is an inevitable necessity that represented a transitional stage in the Arab scientific life, which generated successive crises that negatively affected understanding and the advancement of sciences, especially with the emergence of contemporary critical curricula and the explosion of the information revolution during the last decade. From the twentieth century and the huge amount of monetary terms in the foreign language, which obligated us Arabs to transfer these terms to keep pace with the modern critical lesson, but this generated a state of terminological chaos at the level of a single monetary term due to the lack of unification of translation and transfer efforts between Arab countries, where they became living a kind of Intellectual disorder, which made them think seriously about overcoming this ordeal and developing effective solutions to it.

الكلمات المفتاحية

المصطلح؛ المقاربة النقدية؛ التعدد المنهجي؛ أزمة المصطلحية.