المرتقى
Volume 5, Numéro 1, Pages 44-53
2022-03-30

جماليّة التّوتّر بين الهامش والمركز قراءة ثقافية لقصتي: بيت من لحم / أكان لابدّ يا ليلي أن تضيئي النّور ليوسف إدريس

الكاتب : بوسكّين نعيمة .

الملخص

" تروم هذه الدّراسة تقديم قراءة ثقافيّة لعملين مهمّين من المنجز القصصي ليوسف إدريس، هذا الكاتب المثير للجدل بما قدّمه من كتابات كسرت الكثير من الطابوهات. ستتخذ هذه الدّراسة مسارين، مسار نظريّ سنكشف من خلاله عن دخول المقاربة الثّقافيّة على خطّ المحاورة النّصّية بعد استقواء التّاريخانيّة الجديدة، كما سنحاول استكناه العلائق الحميميّة التي توشّج بين النّقد الثّقافي والفلسفة النّسويّة. وهناك مسار تطبيقيّ نحاول من خلاله رصد كلٍّ من نسق المرأة كمعطى ثقافي أولًا، وجمالي ثانيًا، وتوتّراته إزاء التديّن. ABSTRACT of the intervention tagged with: The aesthetics of tension between the subaltern and the center / A cultural reading of my story: home of meat / Was it necessary to light the light lily, for Youssef Idris This study aims to provide a cultural reading of two important works from the anecdotal achievement of Youssef Idris, this controversial writer with his writings that broke many taboos. This study will take two tracks, a theoretical one, through which we will reveal the entry of the cultural approach into the line of textual dialogue after strengthening the new historicalism, and we will try to grasp the intimate relationships that fuse between cultural criticism and feminist philosophy. There is an applied path through which we try to monitor each of the women's category as a cultural first, and secondly aesthetic, and its tensions regarding religiosity. Keywords: woman; layout; narration; criticism.

الكلمات المفتاحية

المرأة ; النسق ; السرد ; النقد