Beam Journal of Economic Studies
Volume 6, Numéro 1, Pages 39-57
2022-03-15

التجارة الالكترونية في الجزائر: العوائق وآليات التفعيل

الكاتب : سرارمة مريم .

الملخص

لقد فرضت التطورات التكنولوجية الحديثة ضرورة اعتماد منظور جديد في بيئة الأعمال التجارية، خاصة بعد ظهور التجارة الالكترونية، حيث تم التحول من الأساليب التقليدية إلى استعمال الأسلوب الرقمي الذي يزيل كافة الحواجز والمواقع ويختزل المسافات والأزمنة اللازمة لإتمام المعاملات. والجزائر كغيرها من الدول تسعى جاهدة للحاق بالركب العالمي في تبني وتطبيق التطورات التكنولوجية، وتعظيم الاستفادة من التقنيات الحديثة للاتصال والمعلومات. وعليه، فإن هذه الدراسة تهدف إلى الوقوف على مختلف العوائق والتحديات التي تواجه هذا النوع من التجارة الالكترونية في الجزائر، مع محاولة إيجاد الآليات والأدوات الكفيلة بتفعيل هذا النشاط وتوفير البيئة الملائمة لتوسيع استخدامه. وقد توصلت إلى أن الجزائر بالرغم من مختلف الإجراءات التي تم اتخاذها في هذا المجال، إلا أنها لم تستطع لحد الآن من تسخير هذه التقنيات بشكل فعال لاستخدامها في النشاط التجاري، فمعدلات انتشار التجارة الالكترونية في الجزائر تبقى منخفضة ومتواضعة وبعيدة كل البعد عن المستوى العالمي. Abstract: Modern technological developments have oblige the necessity of adopting a new perspective in the business environment, especially after the appearance of electronic commerce, where the transition has been made from traditional methods to the use of the digital method, which removes all barriers and reduces the distances and minimize the time necessary to complete transactions. Algeria, like other countries, is striving to catch up with the world in adopting and applying technological developments, and maximizing the use of modern technologies for communication and information. Accordingly, this study aims to identify the various obstacles and challenges facing this type of electronic commerce in Algeria, while trying to find mechanisms and tools to activate this activity and provide the appropriate environment to expand its use. I have concluded that Algeria, despite the various measures that have been taken in this field, has not yet been able to take advantages of these technologies effectively for use in commercial activity. The rates of e-commerce in Algeria remain low, modest and far from the global level. Keywords: e-commerce, obstacles, activation mechanisms.

الكلمات المفتاحية

تجارة ; الكتر ; نية ; ع ; ائق