مجلة آفاق للبحوث والدراسات
Volume 5, Numéro 1, Pages 556-566
2022-02-01

نحو دمج أكاديمي لأطفال التوحد في المراكز البيداغوجية بالجنوب الجزائري – ولاية إيليزي نموذجا

الكاتب : طايبي لمياء . بعوني نجاة .

الملخص

يعتبر التوحد من أكثر الاضطرابات النمائية تأثيرا على القدرات الأدائية والوظيفية للطفل. تعرف المؤساسات البيداغوجية في الجنوب الجزائري وبالتحديد في ولاية ايليزي تكفل خاص. يتكون قسم شبه التمدرس من 04 أطفال يتراوح سنهم بين 06 و16 سنة قدّر التوحد لديهم بين المتوسط والخفيف. تم تصميم برنامج الشبه تمدرس من طرف الأخصائية البيداغوجية والتي استوحت من برنامج التحضيري للتعليم العادي وذلك فيما يخص الحروف والأرقام بالإضافة إلى برنامج تيش Teacch للنشاطات التعليمية وتنمية مهارات التفاعل اللفظي والاجتماعي للطفل التوحدي. من خلال هذه الدراسة سوف نحاول التعرف على واقع التكفل والدمج الاكاديمي لأطفال التوحد في الجنوب الجزائري والاعتماد على المركز النفسي البيداغوجي لولاية إيليزي كنموذج للدراسة. كلمات مفتاحية: التوحد، الدمج الاجتماعي، قسم شبه تمدرس. Abstract: Autism is one of the most important developmental disorders affecting a child's performance and functional abilities. The educational institutions are known in southern Algeria, specifically in the wilaya of Illizi, with special guarantees. The semi-school section consists of 04 children, whose ages range from 06 to 16 years, and their autism is estimated to be between moderate and mild. The semi-school program was designed by the pedagogical specialist, who was inspired by the preparatory program for regular education with regard to letters and numbers, in addition to the Teacch program for educational activities and the development of verbal and social interaction skills for the autistic child. Through this study, we will try to identify the reality of academic support and integration of autistic children in southern Algeria, and to rely on the psychological pedagogical center of the state of Illizi as a model for the study. Keywords: Autism, academic inclusion, semi-school section.

الكلمات المفتاحية

كلمات مفتاحية: التوحد، الدمج الاجتماعي، قسم شبه تمدرس. ; Keywords: Autism, academic inclusion, semi-school section.