المفكر
Volume 5, Numéro 2, Pages 545-570
2021-12-31

المسرح البريختي

الكاتب : كعواش سمية .

الملخص

ملخص: تهدف الدراسة إلى الوقوف على جماليات المسرح الملحمي للمؤلف والمخرج الألماني برتولد بريخت، الذي أدرك أن المسرح في صيغته الأرسطية الكلاسيكية يتسم بمواضيع محافظة، وتقاليد جمالية ثابتة، تصبو إلى تكريس الوضع القائم وتغريب الطبقة المقهورة عن همومها الحقيقية. فنتاجات المسرح البرجوازي تعمل –إذا ما عرضت حياة الناس- على إخفاء التناقضات التي تشق المجتمع، وتوهم بانسجام مكوناته، فتبدو حالة الناس والأشياء في هذه النتاجات بعيدة عن دائرة التغير والتطور، ولأجل هذا سعى بريخت لتقويض الشكل التقليدي للمسرح، وإبداع مسرح ثوري ملحمي، وذلك من أجل تنوير المتلقي ودفعه إلى التغيير عن طريق نشر الوعي السياسي وتنوير الفكر والثقافة، والرفع من المستوى الأدبي واللغوي بشكل ملحمي يهدف إلى إيقاظ المشاعر والتأثير في العقول وتنوير الرأي العام. Abstract: The fundamental goal of this study, therefore, is to stand on the aesthetics of the epic theater of the Germany playwriting and director “BERTOLT BRECHT” Who has realized that the theater on its classical Aristotelian was thematic about conservative subjects, and aesthetics fixed traditions Which aims to sacrifice the current situation and to throw the real worries of the oppressed class, hence, the productions of bourgeois theater when they represent and show the lives of people; work on hiding the contradictions that divide the society and let others believe that the components of society are united, so the situation of people and objects in these productions seems quite far from the circle of change and development. For that reason "BRECHT" sought to remove the ancient shape of the theater and create an epic revolutionary theater in order to push the receiver to change with the spread of the politic awareness, illumination thoughts and culture and raise the literary and linguistic level that aims to awake feelings and influence on minds and illuminate the general opinion.

الكلمات المفتاحية

فلسفة هيجل ; اتجاه كارل ماركس ; الملحمية ; التغريب ; الديالكتيك ; بريخت