مجلة أنثروبولوجية الأديان
Volume 16, Numéro 1, Pages 317-334

استلهام التراث الشعبي وتحديثه في تأصيل المسرح العربي– المسرح الاحتفالي أنموذجا –

الكاتب : عبد الوهاب سليماني .

الملخص

يعتبر التراث ذاكرة جماعية للأمة، يحوي في طياته دفقات إبداعية تنبض بالحس الجمالي الفني، وقد أدرك المبدعون العرب هذا الأمر وأيقنوا أن لهذا التراث أثراً كبيراً في إثراء الثقافة العربية، فاتجهوا إليه يستقون منه إبداعاتهم. والذي يعنينا نحن المسرح العربي في هذا العصر، فقد جهد العديد من المسرحيين لتجديده عن طريق التأصيل باستلهام التراث العربي الإسلامي لاسيما الشعبي منه، والذي يجسده الحكواتي والمقلداتي والمداح والقوال وعبر (الحلقة) وغيرها من المظاهر الفرجوية. وكل هذا الاهتمام بتأصيل المسرح العربي يهدف إلى إثبات الذات العربية وكينونتها وهويتها وإبراز حسها الوطني في مواجهة الغزو الثقافي والاغتراب وما يحمله من أفكار وإيديولوجيات تتنافى والهوية العربية والثقافة الإسلامية العريقة، ومن أبرز الجهود التنظيرية في تأصيل المسرح ما يتعلق بالمسرح الاحتفالي بالمغرب العربي-الذي اخترناه دراسة تطبيقية في هذه الورقة البحثية- . ومن خلال الطرح الذي نادى به أصحاب الاحتفالية أن المسرح فرجة واحتفال لا يتحقق إلا بربطه بالذاكرة التراثية وتحصيل هويته الثقافية العربية، تتبلور لنا الإشكالية التالية:- هل يستطيع تحديث التراث الشعبي إعادة خلق مسرح عربي أصيل؟ وأين تكمن الخصوصيات الجمالية التراثية في تأصيل هذا المسرح؟ Heritage is a collective memory of a nation, which contains creative flows that are full of artistic aesthetic sense. The Arab creators have realized that this heritage has a great influence in enriching the Arab culture, so they resorted to it to draw from their innovations. What we are concerned with is the Arab theatre in this era. So, Many of the playwrights did their best to renew it by the authentification through the inspiration of the Arab-Islamic heritage, especially the popular one, which is embodied by the Hakawati and Almaddah and "algawal" and through the "ring""alhalka" and other manifestations of vulva. And all this interest in the authentification of the Arab theatre that aims to prove the Arab self and its being and identity and that highlights the national sense in the face of the cultural invasion and alienation and the ideas and ideologies that are incompatible with the Arab identity and ancient Islamic culture, and the most prominent theoretical efforts in the authentification of the theatre regarding the ceremonial theatre in the Arab Maghreb – the one we propose ,in this paper, as a practical study- and through this question that was called for by the ceremonial followers that that theatre is a spectacle and a celebration that can only be achieved by associating it with the heritage memory and the achievement of its Arab cultural identity. The following problem arises for us: can the modernizing of the Popular heritage re-create an authentic Arab theatre? And where do the aesthetic and cultural characteristics of the authentification of this theatre lie?

الكلمات المفتاحية

المسرح الاحتفالي، التأصيل، التراث الشعبي، المسرح العربي، جماليات التلقي. ; Ceremonial Theatre, Authentification, Popular heritage, Arab Theatre, Reception Aesthetics.