مجلة العلوم الاجتماعية و الانسانية
Volume 11, Numéro 2, Pages 340-353
2021-12-28

الإنسان والمجتمع والمعرفة في ضوء فكر مالك بن نبي التربوي

الكاتب : قندوز منير . أمين أحمد .

الملخص

يعد مالك بن نبي واحد من المفكرين الذين أولوا أهمية كبيرة لمفهوم التربية الاجتماعية، والتي تناولها في معرض كتاباته في مؤلفاته العديدة وأفرد لها مؤلفا خاصا حين عالجها بشيء من التفصيل في كتابه "ميلاد المجتمع"، حيث أعتبرها الجوهر الذي يتأسس عليها المجتمع وبها يستمر تواجده ويدوم، فهي تمثل ذلك الحيز من التجسيد لتلك القيم الروحية التي تؤسس لتواجد المجتمع التاريخي، كما تهتم بتكوين الإنسان وإعداده نفسياً وأخلاقياً واجتماعيا من أجل مواجهة تحديدات الواقع من جهة وبناء أمة متطورة وقوية من جهة أخرى، وهذا كله في إطار أخلاقي وجمالي يستقي أساسياته من تعاليم الدين الإسلامي وشرائعه. Abstract: Malik bin Nabi is one of the thinkers who attached great importance to the concept of social education Which he covered in his writings in his many books, and he singled out a special one for him when he treated it in some detail in his book "The Birth of Society". I consider it the essence upon which society is founded and by which its existence continues and lasts, it represents that space of embodiment of those spiritual values that establish the existence of historical society It is also concerned with the formation of the human being and preparing him psychologically, morally and socially in order to face the reality determinations on the one hand and build a developed and strong nation on the other hand.All this in an ethical and aesthetic framework that draws its fundamentals from the teachings of the Islamic religion and its laws.

الكلمات المفتاحية

الإنسان؛ المجتمع؛ المعرفة؛ مالك بن نبي؛ الفكر التربوي. ; Keywords: human; society; knowledge; malek ben nabi; educational thought.