مجلة إضاءات للعلوم الانسانية والاجتماعية
Volume 1, Numéro 1, Pages 239-253
2018-12-31

أثر برنامج تعليمي قائم على نظرية الذكاءات المتعددة في رفع تحصيل التلاميذ في اللغة الفرنسية

الكاتب : فاطمة نفيدسة . محمد قدوري . بوجمعة مسعودي .

الملخص

تعد اللغة الفرنسية في الجزائر أول اللغات الأجنبية لاعتبارات تاريخية، لذا تولي لها المنظومة التربوية الجزائرية اهتماما كبيرا بإدراجها بدءا بالمدرسة الابتدائية حتى المرحلة الثانوية و خصوصا بعد إصلاحات 2003/2004. لهذا اهتمت بدراسة البرامج التعليمية المبنية و فق نظرية الذكاءات المتعددة من أجل اقتراح آليات التقويم و العلاج. اعتمدت الدراسة على مجموعة فرضيات من اجل الوصول الى نتائج واقعية و قد نصت على ما يلي: - توجد فروق دالة إحصائيا بين متوسطي درجات المجموعة التجريبية في التطبيق القبلي و البعدي لصالح التطبيق البعدي. - توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطات درجات المجموعة الضابطة و المجموعة التجريبية في التطبيق القبلي. - توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطات درجات المجموعة التجريبية و المجموعة الضابطة في التطبيق البعدي لصالح المجموعة التجريبية. Abstract : The French language in Algeria is the first foreign language, for historical reasons and it is for these reasons that the Algerian education system gives it great importance starting from primary to secondary and especially after the reformations of 2003/2004 , to define the obstacles of teaching and learning and after that to set up a support to teach in good condition and with easy solutions for the pupils of their childhood, and despite all this reality shows us the opposite of what we hope: it is the low level of students in this sector. and for that we proposed the following hypothesis: 1- There are differences with statistical significance between the mean of the degree of control group and the experimental group in pre-test and post-test practice. 2- There are differences with statistical significance between the average degree of control group and the experimental group in pre-test practice. 3- There are differences with statistical significance between the mean of degree of control group and the experimental group in the practice of post test for the experimental group. Keywords: school program, poly intelligence, school acquisition, French language. Primary education. Keywords: school program, poly intelligence, school acquisition, the French language. Primary education.

الكلمات المفتاحية

البرنامج التعليمي، الذكاءات المتعددة، التحصيل الدراسي، اللغة الفرنسية، التعليم الابتدائي. school program, poly intelligence, school acquisition, the French language. Primary education. .