مجلة إشكالات في اللغة و الأدب
Volume 10, Numéro 5, Pages 170-188
2021-12-25

الحِجَاج المُغالِط في الخِطابِ الإعلامي Paralogical Argumentation In The Media Discourse

الكاتب : مجيدي أسماء . زلاقي رضا .

الملخص

يبرُزُ الحِجاج بوصفهِ نَشًاطا كلاميا، يهدفُ إلى الإقناعِ، مُتوخِيا في ذلك سُبُلا يُفترض أن تكون استدلالية، إلا أنّ التوجُه النقدي نحو الخطابات العادية وبحث قواعد ومبادئ الحوار الصحيح، من خلال تحليل الحجج والاستدلالات، يُظْهِرُ أنَّ الحِجاج القائم في سياقات مختلفة يضم في طياتهِ مغالطات عديدة، ويعد الخطاب الإعلامي واحدا من أكثر الخطابات التي يلتبِسُ فيها القول، وينحرف فيها الحوار نحو سلسلة من المغالطات التي تُناقِضُ منطق الحوار وتخرِقُ قواعد التخاطب، لذا كان التوجه نحو التفكير النقدي للحِجاج مبحثا يُسْهِمُ في تقويةِ العلاقة بين اللغةِ والمنطق، وتفعيل دور العقل من أجل تجنب الولوج في متاهات "السفسطة" وكشف الحُجج الضعيفة والزائفة. Argumentation appears as Verbal activity, that aims to persuade, envisaging ways that are supposed to be inferential. However, the critical orientation towards ordinary speeches and research of the rules and principles of correct dialogue, by analyzing the arguments and inferences, shows that the dialogue and controversy existing in different contexts includes many fallacies. and The media discourse is considered one of the most ambiguous discourses in which it is said, in which the dialogue deviates towards a series of fallacies that contradict the logic of dialogue and violate the rules of communication, so the orientation towards critical thinking of pilgrims was a topic that contributes to strengthening the relationship between language and logic, and activating the role of the mind in order to avoid entering into The maze of "sophistry" and reveals weak and false arguments.

الكلمات المفتاحية

حِجاج، مغالطة، خطاب إعلامي، منطق، إقناع. : Argumentation, Paralogism, Media discourse, Logic, Persuasion.