مجلة البحوث العلمية والدراسات الإسلامية
Volume 15, Numéro 2, Pages 763-779
2023-06-18
الكاتب : بن حسن حسينة .
ملخص: تكمن أهمية دراستنا لهذا الموضوع في الوقوف عند أبرز الدّراسات الحجاجية في العالم العربي –وعلى رأسها دراسات أبو بكر العزاوي المتميزة؛ لأنّه أضاف للدرس العربي الكثير من القضايا وطوّرها انطلاقا من نظرية الحجاج اللّغوي، وكان الهدف من هذه الدّراسة الوقوف عند اجتهادات العزاوي في تطوير مفاهيم نظرية الحجاج في اللّغة، وتأصيل هذه النّظرية في التّداول العربي، منطلقين من طرح الإشكالية الآتية: *من أين استمد العزاوي مشروع كتابيه؟ وما هو الجديد الذي أتى به؟ وتوصلّت الدّراسة إلى مجموعة من النّتائج التي أسهمت في حل مشكلة البحث منها أنّ أبا بكر العزاوي تمكّن من تطوير مفاهيم نظرية الحجاج اللّغوي، مستلهما في ذلك أفكار أستاذه ديكرو من جهة، ومعتمدا على أراء علماءنا العرب القدامى من جهة ثانية Abstract: The importance of our study of this subject lies in standing at the most prominent argumentative studies in the Arab world, especially the distinguished studies of Abu Bakr Al-Azzawi, because he added to the Arabic lesson many issues and developed them based on the theory of argumentation in language. The aim of this study was to stand at Al-Azzawi’s interpretations of the concepts of argumentation theory in the language, and to root this theory in the Arabic pragmatics, starting from the following problem: *Where does Al-Azzawi derive his two books project from? And what updates does he comes up with? The study reached a set of results that contributed to solving the problem of the study that Abu Bakr Al-Azzawi was able to develop the concepts of argumentation in the language, inspired by the ideas of his teacher Decroux on the one hand, and based on the opinions of our ancient Arab scholars on the other hand.
الكلمات المفتاحية: ; نظرية الحجاج ; اللّغوي ; أبو بكر العزاوي ; المفاهيم الحجاجية ; التّراث البلاغي ; البلاغة العربية. ; Key-words: ; Theory of ; argumentation ; in the language; ; Abu Bakr Al- ; Azzawi; ; argumentation concepts; ; Arabic heritage; ; Arabic rhetoric.
بوسالم أحلام
.
عابد يوسف
.
ص 117-132.
Yahia Zeghoudi
.
pages 74-88.