المعيار
Volume 25, Numéro 10, Pages 547-564
2021-12-15

الايقاعات البديلة في قصيدة النثر من خلال ديوان مرثية لقارئ بغداد لزينب الاعوج

الكاتب : قندوز مختار .

الملخص

إن النص الشعري (النثري) لم يعد يرتكز على أسلبة البناء الفني وفق صيق لغوية حديثة متشكلة ومتجددة، ولم يعد يحفل بالعمود التقليدي الخليلي، بل تعدى إلى إنتاج موسيقى بصرية مرئية، وهي حركة لا صوتية تنتج من خلال التوليد بين الشكل والشكل الآخر. إن هذه الحركة البصرية المتولدة من المادة التشكيلية هي حركة ذهنية بالأساس تبدو من خلال عملية التوليد المكون للإيقاع في صوره المختلفة، ومكوناته من رموز وعلامات للترقيم وفضاءات موزعة بين البياض والسواد وتوازن الكتلة مع الفراغ داخل النص. من هنا أصبح التساؤل عن ماهية هذا التجاوز ضرورة، فما التجاوز هنا؟ وما التجديد؟ وكيف يساهم في التعبير عن الوعي الجمعي للأمة من خلال النصوص الإبداعية؟ The poetic text (prose) is no longer based on the method of artistic construction according to a modern form of linguistic bond that is formed and renewed, and it is no longer full of the traditional Khalili column, but rather goes beyond the production of visual visual music, which is an non-vocal movement produced through the generation between one form and the other. This visual movement generated from plastic material is essentially a mental movement that appears through the process of generating the component of rhythm in its various forms, and its components of symbols and punctuation marks, spaces distributed between white and black, and the balance of mass with space within the text. From here, the question of what is this transgression became a necessity, so what is the transgression here? What is a renewal? How does it contribute to expressing the collective consciousness of the nation through creative texts? Keywords: The prose poem is an elegy for the reader of Baghdad, Zainab Al-Awaj

الكلمات المفتاحية

الإيقاعات. قصيدة النثر ديوان مرثية لقارئ بغداد .زينب الأعوج ; The prose poem is an elegy for the reader of Baghdad, Zainab Al-Awaj