مجلة المنهل
Volume 7, Numéro 2, Pages 499-526
2021-11-13

القصة الواقعية وأثرها في الخطاب الدعوي المعاصر

الكاتب : عمارة خالد . العلوش جلال الدين . تركي عبد الرحمان .

الملخص

تهدف هذه الدراسة أساسا للوصول بالعاملين في حقل الدعوة إلى اكتشاف الثغرات التي قد تواجههم أثناء تأدية رسالتهم السامية فيلجأون إلى تنويع أساليبهم لأن الدعاة دائما يبحثون عن أساليب تؤثر في عمق نفس المستمع , أساليب تحاكي واقع معاش لا خيال, أساليب تؤثر إيجابا لا سلبا , ولعل من أنسب الوسائل التي يستعملها الدعاة اليوم أسلوب القصة الواقعية باعتبارها إحدى الوسائل الناجحة، والسبل الناجعة لعرض تعاليم الدعوة سهلة واضحة، ولذا أمر الله نبيه الكريم بالقصص، فقال: " فاقصص القصص لعلهم يتفكرون" سورة الأعراف- 176، والنفس البشرية مجبولة على محبة القصص والميل إليها لسهولة أسلوبها واشتمالها على عنصر التشويق وتجسيدها الأحداث على شكل أشخاص تتفاعل معها الحواس. وقد توصلت في دراستي هذه إلى : - أن أسلوب القصة الواقعية له تأثير بالغ إذا تم توظيفه واستغلاله في الوقت والمكان المناسبين . This study aims mainly to reach those working in the field of da’wah to discover the gaps that may face them while performing their lofty message, so they resort to diversifying their methods because preachers are always looking for methods that affect the depth of the listener’s soul, methods that simulate a lived reality and not an imagination, methods that affect positively rather than negatively. The means that preachers use today is the realistic story style as one of the successful means, and the effective ways to present the teachings of the da’wah are easy and clear, and that is why God commanded His Noble Prophet to tell stories, and said: “So relate the stories that perhaps they will give thought.” Surat Al-A’raf - 176, and the human soul is made to love stories and incline to them for ease Its style and its inclusion of an element of suspense and its embodiment of events in the form of people with whom the senses interact. In this study, I found: - The realistic story style has a great impact if it is employed and exploited at the right time and place.

الكلمات المفتاحية

القصة ؛ واقعية ؛ الدعوة ؛ الخطاب ؛ المعاصر