أوراق
Volume 2, Numéro 1, Pages 11-38
2020-03-22

إيديولوجيا الرافض والمرفوض (الأنا المضطهدة والآخر المسيطر)

الكاتب : عفاف سايح .

الملخص

تقوم بين الكتابة الأدبية والواقع المعاش علاقة ثنائية ليست بالضدية وليست بالتكاملية في أن واحد، إذ أن الكتابة تستجدي الواقع بكل تغيراته وتبحث فيه عما يؤسس لوجودها فتلاحقه بتقنياتها السردية التي يمتهنها الكاتب ويحترفها، كما أن الواقع أيضا لابد له من هذه الإبداعات الكتابية كي يعبر عن مقاصده الدلالية الاجتماعية والاقتصادية، والسياسية بشكل ضمني غير مباشر. وقد توصل الروائي إبراهيم سعدي من خلال نصوصه إلى التعبير عن رؤياه الخاصة، فكانت كتاباته عملا تنظيميا لإيديولوجية الشخصيات التي تتوزع على متنها فاستطاع تحوير التوجهات الفكرية إلى لعب سردي تمكن فيه من فضح المسكوت عنه لتكون النصوص الروائية انعكاسا لظواهر حضارية عالمية كبرى. Abstract: There exists a bilateral relationship between literary writing and daily life which is neither contrastive nor complementary at the same time. However, writing requires reality with all its changes and looks for the founder to its existence. Thus, it pursues it with its narrative techniques that the writer professes and maintain. Reality also must have these written innovations to express implicitly and indirectly its semantic, social, economic and political intentions. Novelist Ibrahim saadi, through his texts reached the expression of his own visions, so his writings were an organizing act of the ideology of the characters who are distributed on board, so he was able to change the intellectual orientations into a narrative play in which he was able to expose the silent about him so that the narrative texts were a reflection of major cultural phenomena.

الكلمات المفتاحية

Ideology; rejecting; rejected; ego; other. ايديولوجيا؛ رافض؛ مرفوض؛ الأنا؛ الآخر.