مجلة الرسالة للدراسات الإعلامية
Volume 5, Numéro 2, Pages 493-524
2021-11-01

فاعلية مواقع التواصل الاجتماعي في الاتصال التنظيمي خلال أزمة كورونا

الكاتب : النذير أیمن عبدالله النور .

الملخص

تمثلت مشكلة البحث في معرفة مدى فاعلية مواقع التواصل الاجتماعي في الاتصال التنظيمي خلال أزمة كورونا، ومن أهداف البحث: معرفة أشكال استخدام مواقع التواصل الاجتماعي في الاتصال التنظيمي وسلبياتها وإيجابياتها، وقد سعى البحث للإجابة عن عدة تساؤلات، أهمها: مامدى فاعلية مواقع التواصل الاجتماعي كبديل للاتصال التقليدي عند الأزمات؟ ماهي العقبات التي تواجه مواقع التواصل الاجتماعي في الاتصال التنظيمي؟ واتبع البحث المنهج الوصفي، واستُخدمت الاستبانة كأداة علمية، و من النتائج: أكثر شكل من أشكال الاتصال التنظيمي تم فيه استخدام مواقع التواصل الاجتماعي بكلية الإعلام والاتصال خلال أزمة كورونا هو الاتصال الأفقي، و من التوصيات: الاهتمام بشكل أكبر بالاتصال الصاعد في الاتصال التنظيمي عبر مواقع التواصل الاجتماعي. Abstract: The problem addressed by the study, was to find out how effective was the social media in organizational communication during Corona Crisis, the study aimed at: Identifying the effectiveness of social media in organizational communication during Corona Crisis, identifying the advantages and disadvantages of using social media in organizational communication, and the study sought to answer several questions, the most important of which are: How effective is the social media as an alternative to traditional communication in times of crisis? What are the obstacles face social media in organizational communication? The researcher used the descriptive approach in this study, and also used the questionnaire as a scientific tool, The results: the most important of which are: The most form of organizational communication where social media platforms used in the College of Media and Communication during Corona is horizontal communication Recommendations: paying more attention to upward communication in the organizational communication through social media.

الكلمات المفتاحية

الكلمات المفتاحية: جائحة كورونا، الاتصال التنظيمي، مواقع التواصل الاجتماعي، أزمة ; Keywords: Corona pandemic, organizational communication, social media, crisis