مجلة الرسالة للدراسات الإعلامية
Volume 5, Numéro 2, Pages 211-223
2021-11-01

التناول الإعلامي لموضوع التوعية الصحية بأخطار كوفيد 19 في القنوات الفضائية الجزائرية - دراسة تحليلية - The Content Of Health Awareness Campaigns About Covid 19 On Algerian Satellite Channels

الكاتب : شبين شفيعة .

الملخص

يهدف هذا المقال العلمي لتقييم فعالية الحملات الاعلامية في القنوات الفضائية الجزائرية والتي اطلقتها وزارة الصحة واصلاح المستشفيات، لتحقيق التوعية الصحية بخطورة وباء كورونا بين أفراد المجتمع. ومن أجل اجراء هذه الدراسة، قامت الباحثة بالاعتماد على المنهج المسحي عن طريق التعيين، من خلال اختيار حملتين تم بثهما في كل من قناة القرآن الكريم وكذا قناة الشروق TV، وكذا استخدام تحليل المحتوى كأداة أساسية لتحليل مضمون تلك الحملات، وتم الخروج في الأخير إلى بعض النتائج نذكر منها عدم التنويع في الموضوعات التي تعد مهمة في التوعية الصحية اخطار الفيروس التاجي وضعف استخدام الحملتين الإعلاميتين لاستمالات الاقناع بشقيها العقلي والعاطفي. الكلمات المفتاحية: أساليب إقناعية، توعية صحية، حملات إعلامية، قنوات فضائية، كوفيد 19. Abstract: This scientific article aims to evaluate the effectiveness of media campaigns on Algerian satellite channels launched by the Ministry of Health and Hospital Reform, to raise awareness about the dangers of the Coronavirus among members of society. In order to conduct this study, the researcher relied on the survey method through appointment, by selecting two campaigns that were aired on both the Quran channel and the Shorouk TV channel as well as using the content analysis tool as a basic tool to analyze The content of these campaigns. Thus, we have reached the following conclusions as failure to diversify into topics that are important for health awareness the dangers of the coronavirus and Twice the use of two media campaigns to appeal to the mental and emotional parts of the campaign. Keywords: covid 19, Health Awareness, Media Campaigns, Persuasive methods, Satellite Channels.

الكلمات المفتاحية

الكلمات المفتاحية: أساليب إقناعية، توعية صحية، حملات إعلامية، قنوات فضائية، كوفيد 19. ; Keywords: covid 19, Health Awareness, Media Campaigns, Persuasive methods, Satellite Channels