مجلة إسهامات للبحوث و الدراسات
Volume 5, Numéro 2, Pages 115-131
2020-12-31

تدريب أمهات أطفال عسر القراءة من خلال برنامج ارشادي على تقنيات التعليم العلاجي

الكاتب : ابتسام مشري . ابتسام الحسني .

الملخص

الدراسة الحالية دراسة تتبعية قائمة منذ السداسي الثاني للسنة الدراسية 2019-2020م، قمنا من خلال الدراسة بتدريب أمهاتأطفال صعوبات التعلم من خلال برنامج ارشادي على تقنيات التعليم العلاجي عن بعد طوارئ جائحة كوفيد19، اخذنا فئة أمهات أطفال ذوي عسر القراءة والكتابة كنموذج، مقسمين الى مجموعتين مجموعة أمهات أطفال الروضة وامهات أطفال المرحلة الابتدائية. كان المبدأ هو بنية تعليمية داخل البيت تكون اقل تعقيدا وتقيدا،تشرف عليها الام بالدرجة الأولى من خلال حمل الطفل على تأدية مهامه الدراسية من خلال برنامج ارشادي يهدف الى التدريب على التعليم علاجي مسطر من طرف اخصائية في الارطفونيا وفي علم النفس اللغوي المعرفي، البرنامج العلاجي مسطر بخلفية نظرية وميدانية من خلال الاعتماد على الأسلوب المعرفي العصبي واللغوي السلوكي. الهدف من التجربة هو متابعة التعليم العلاجي عن بعد مع فئة ذوي صعوبات التعلم من اجل ضمان استمرار العملية العلاجية بعد العودة لمباشرة الحياة الاجتماعية بعد انتهاء طوارئ كوفيد 19، وكذلك اعتماد الأسلوب الرقمي عن بعد في متابعة الحصص الارشادية وتوجيه الاولياء، خاصة وان الأسلوب ناجع من حيث تسطير المهام وتخصيص الوقت اللازم للاعتناء بأطفالهم وفق خطة تعليمية علاجية، تضمن تحسن المردود التحصيلي الدراسي لأطفالهم مستقبلا. The current study is a tracer study that has been in place since the second semester of the academic year 2019-2020 A.D., through the study, we trained mothers of children with learning difficulties through an indicative program on therapeutic distance education techniques in the emergency of the Covid 19 pandemic. We took a category of mothers of children with dyslexia as a model, divided into Two groups: a group of mothers of kindergarten children and mothers of primary school children. The principle was an educational structure inside the home that is less complex and restrictive, supervised by the mother in the first place by carrying the child to perform his academic tasks through a heuristic program aimed at training in remedial education underlined by a specialist in speech therapy and in cognitive linguistic psychology, the therapeutic program is underlined With a theoretical and field background by relying on the neurocognitive and linguistic-behavioral method. The aim of the experiment is to pursue therapeutic education remotely with a group of people with learning difficulties in order to ensure the continuation of the therapeutic process after returning to start social life after the end of the Covid 19 emergency, as well as adopting the digital method remotely in following up the instructional lessons and directing parents, especially since the method is effective in terms of Underline tasks and allocate the necessary time to take care of their children according to a therapeutic educational plan that ensures improved educational outcomes for their children in the future.

الكلمات المفتاحية

تدريب أمهات، أطفال عسر القراءة، برنامج ارشادي، تقنيات التعليم العلاجي