مجلة السراج في التربية وقضايا المجتمع
Volume 5, Numéro 3, Pages 152-162
2021-09-15

أهمية المقاربة النصية في تحصيل الكفاءة اللغوية

الكاتب : عيشوش نعيمة .

الملخص

احتلت المقاربة النصية وفق المقاربة بالكفاءات مركزا مهما في اصلاح المناهج التعليمية لما حقّقته من نتائج على مستوى اكتساب وادماج و تفعيل المعارف في محيط المتعلّم لتحصيل عدّة كفاءات أهمها الكفاءة اللغوية بدل تلقين المعلومات و تخزينها ،و ذلك لانطلاقها من نقطة جوهرية مفادها الربط البيداغوجي بين المتعلّم، و النص، و السياق التعليمي، حيث وضعت المتعلّم في مركز نشاط التعلّم بغية اكتساب مهارات يتكيّف بواسطتها مع جميع الأوضاع، ليصبح النص في بيداغوجيا المقاربة بالكفاءات نقطة انطلاق و وصول لبناء كفاءة لغوية تكسب المتعلّم مقدرة على انتاج و فهم نصوص جديدة ، ممّا يكسبه كفاءتي التلقي و الإنتاج. The textual approach, according to the competencies approach, occupied an important position in the reform of educational curricula because of the results it achieved at the level of acquiring, integrating and activating knowledge in the environment of the learner in order to acquire several competencies, the most important of which is linguistic competence instead of teaching and storing information, and that is because it started from a fundamental point that is the pedagogical link between the learner, And the text, and the educational context, whereby the learner is placed at the center of the learning activity in order to acquire skills through which he adapts to all situations, so that the text in the pedagogy of the approach with competencies becomes a starting point and access to building linguistic competence that acquires the learner the ability to produce and understand new texts, which gives him the competencies of reception And production

الكلمات المفتاحية

مقاربة نصية ؛ كفاءة لغوية ؛ مقاربة بالكفاءات ؛ متعلّم ؛ سياق تعليمي. ; Textual approach ; Language proficiency; An approach to competencies; learner; Educational context.