مجلة الميدان للدراسات الرياضية و الإجتماعية و الإنسانية
Volume 4, Numéro 2, Pages 34-40
2022-08-01

دور المقاربة النصية في تنمية الكفاءة اللغوية للمتعلم

الكاتب : بوزيدي محمد .

الملخص

شغل النص الأدبي التعليمي اهتمام الباحثين منذ القدم، وغدا هذا الأخير ضمن أولى الأوليات بالنسبة للممارسات التعليمية القديمة والحديثة على حد سواء. ونظرا لأهمـيته في تحقيق الكفاءة اللغوية بالنسبة للمعلم، والـمتعلم بصورة أخص، ارتأينا أن يكون موضوع هذا البحث مركزا على الأثر الذي تتركه المقاربة النصية على الـمتلقي، إذ ليس من السهولة بمكان تحقيق الكفاءة التواصلية بين النص والمتلقي، ما لم يوجد فقه لأهم المستويات اللسانية التي يحملها النص ،واحترام أهم المعايير العلمية أثناء صياغة النص التعليمي التي تساهم إلى حد كبير في تحصيل الكفاية المعرفية و العلمية بنجاعة ،و تنمية مهاراته اللغوية وتحسين استخدامها في الوضعيات التعلمية المناسبة وفي أي موقف تواصلي. Abstract: The literary educational text has occupied the interest of scholars since antiquity, and it has become one of the first priorities of ancient and modern educational practices. Given its importance in the acquisition of linguistic competence for the teacher, and the learner in particular, we decided that the subject of this research should focus on the effect of the textual approach on the recipient, because it is not easy to acquire a communicative competence between the text and the recipient, unless there is an understanding of the most important linguistic levels that it involves. The text, and the observance of the most important scientific standards when formulating the educational text which greatly contributes to the effective acquisition of cognitive and scientific skills, to develop one's language skills and to improve their use in appropriate learning situations or a communication .

الكلمات المفتاحية

الكفاءة المتعلم النص المقاربة