المعيار
Volume 25, Numéro 5, Pages 414-438
2021-07-15

أثر مقاصد الشريعة في فهم المنهيات في السنة النبوية وتنزيلها على أفعال المكلفين

الكاتب : بوركاب محمد .

الملخص

عنوان المداخلة : أثر مقاصد الشريعة في فهم المنهيات في السنة النبوية وتنزيلها على أفعال المكلفين. الملخص : القصد من الأوامر في نصوص الشارع جلبُ المصالح ومِن النواهي درء المفاسد . والنهي : منه مايراد به التحريم ومنه ما يراد به الكراهة ، وقد يرادُ به العمومُ وقد به التقييد والخصوص ، وقد يقتضي فسادَ المنهي عنه فلا تترتب عليه آثاره ، وقد لا يقتضي ذلك فيُصحح الفعلُ مع الإثم ، وقد يناطُ النهي بقصد ثابت لا يقبل التغيير وقد يُناط بقصد مُتغير يتغير الحُكم بتغيره . ولا يمكن للفقيه أن يُميِّز بين ما ذُكِر إلا بفهم قصد النبيّ صلى الله عليه مِن نهيه بالرجوع إلى القرائن التي احتفت به والمقام الذي سِيق فيه ، وبذلك يكون فهمه دقيقا وتنزيله سليما يدفع عن الأمة المشقةَ والعنت ويحفظها من المروق والتفلت ، فلا إفراط ولا تفريط في فهم هدي نبينا صلى الله عليه وسلم لاسيما ما تعلق بنهيه. ومَن لم يدرك ذلك وقع في منزلق الإفراط والتفريط الذي نهانا الله عنه في قوله : 《ولا تقُولُوا لِمَا تَصِفُ ألسنتُكُم الكذبَ هذا حلالٌ وهذا حرامٌ لِتَفترُوا على اللِه الكذِبَ》(النحل١١٦) وأهم ماانتهيت إليه ، أنّه لا سبيل إلى فهم المنهيات على حقيقتها إلا بالجمع بين إدراك قصد المتكلم من نهيه وإعمال قواعد تفسير النصوص، فمن أخل بأحدهما أساء فهما وأساء وتنزيلا. The title of the intervention: The effect of the purposes of Sharia in understanding the prohinitions in the Sunnah and its applying on the actions of legally commissioned persons. summary The intent of the orders in legislator texts is to bring interests, and of the prohibitions is to ward off evil.And the prohibition: is what is intended by the forbiddance and it is what is intended to be the abhorrence (karahah), and it may be meant by the generality, and it may be meant by the restriction and particularity, and it may require the voidness of the prohibition, so it does not have its effects, and it may not require that, and the action is corrected with the sin, and the prohibition may be entrusted with a fixed intention that does not accept change and may be entrusted with a variable intent, the legal ruling changes by changing it. It is not possible for the jurist to distinguish between what is mentioned except by understanding the intention of the Prophet, blessings and peace of Allah be upon him, from his prohibition by referring to the presumptions that surrounded it and the position in which it was narrated, and thus, it is an accurate understanding and a proper applying, by which it defends the nation from hardship and stubbornness, and he preserves it from loosening and escapism, so there is neither excessiveness nor negligence in understanding the guidance of our Prophet (BPUH), especially what is attached to his prohibition.And who does not realize this, he will fall into the sliding of excessiveness and negligence that Allah forbids us in His saying: “And don’t say for what your tongues describe of liyng : this is permissible and this is forbidden to slander a lie to God”.(Nahl :116). And the most important thing that I have concluded is that there is no way to understand the prohibitions for their true nature except by combining between the awareness of the speaker's intention of his prohibition and the implementing the rules for interpreting texts, and whoever violates one of them, he had misunderstood and had misapplied.

الكلمات المفتاحية

مقاصد- منهيات- السنة