مجلة التمكين الاجتماعي
Volume 3, Numéro 2, Pages 41-52
2021-06-30

علاقة بعض الكفاءات التدريسية لأستاذ التربية البدنية والرياضية بسمات الشخصية في الطو ر الثانوي

الكاتب : شارف اسماعيل . قندوزن نذير .

الملخص

هدفت هذه الدراسة الى ابراز العلاقة بعض الكفاءات التدريسية أستاذ التربية البدنية والرياضية بسمات الشخصية في مرحلة التعليم الثانوي، والكشف عن تأثير هذه السمات على الأداء المهني للأستاذ سواء في الاتجاه الايجابي أو السلبي. وقد اعتمد الباحث في هذه الدراسة على عينة قوامها 32 أستاذ للتربية البدنية والرياضية في الطور الثانوي لبلدية الأغواط موزعين على 13 ثانوية، واستخدم الباحث المنهج الوصفي الارتباطي، وتمثلت أداة الدراسة في مقياس سمات الشخصية واستبيان يمثل بعض الكفاءات التدريسية ، وتوصل الباحث الى أن السمات الشخصية الايجابية للأستاذ وهي سمة تحمل المسؤولية، سمة الثقة بالنفس، سمة الاتزان الانفعالي لها تأثير ايجابي على الأداء المهني للأستاذ أثناء الحصة، في حين أن سمة الانطوائية لها تأثير سلبي على الاداء المهني بصفة عامة وعلى الأداء التدريسي بصفة خاصة. ABSTRACT: This study aimed to highlight the relationship of some teaching competencies of a professor of physical education and sports with personality traits in the secondary education stage, and to reveal the effect of these characteristics on the professional performance of the professor, whether in a positive or negative direction. In this study, the researcher relied on a sample of 32 physical education and sports professors in the secondary phase of the municipality of Laghouat, distributed into 13 secondary schools, and the researcher used the relational descriptive approach, The study tool was represented in the personality traits scale and a questionnaire that represents some teaching competencies, and the researcher concluded that the positive personality traits of the professor (the trait of bearing responsibility, the trait of self-confidence, the trait of emotional balance) have a positive effect on the professional performance of the professor during the class, while the trait of introversion It has a negative impact on the professional performance in general and on the teaching performance in particular.

الكلمات المفتاحية

كلمات مفتاحية: السمات الشخصية، أستاذ التربية البدنية، الكفاءة التدريسية