الدراسات القانونية المقارنة
Volume 7, Numéro 1, Pages 215-247
2021-06-28

منصات التواصل الاجتماعي بين تحدي الخصوصية ومطالب الحماية القانونية

الكاتب : قردان لخضر .

الملخص

ملخص: يتمثل هدف البحث في الكشف عن بعض المصطلحات التقنية والفنية الغامضة على غير المتخصص؛ لارتباطها بالعالم الرقمي المتميز بالتعقيد التقني. كما يهدف البحث إلى توضيح بعض المفاهيم القانونية المستجدة، كمفهوم الخصوصية، وكذا تبيان حدود ومستويات انتهاك خصوصية الفرد. وفي الأخير، يهدف البحث إلى التعرف على حدود ونطاق المسؤولية المدنية لوسائل التواصل الاجتماعي. بالاستشهاد بالتجارب التشريعية الرائدة، مع إبراز المواقف الفقهية، وكذا الاجتهادات القضائية ذات الصلة. من أهم النتائج المتوصل إليها ضرورة تكريس الحق في الخصوصية بمختلف صوره، وتحقيق التوازن بين مقتضيات الحق في الصورة ومتطلبات الحق في الإعلام. وكذا وجوب تطوير أنظمة التشفير لتكريس الهوية الرقمية. كما يجب حماية رضاء مستخدم وسائل التواصل الاجتماعي فيما يخصص الإعلانات. وكذلك إفراد قانون خاص بمختلف مقدمي الخدمة الوسيطة عبر الانترنيت بما في ذلك منصات التواصل الاجتماعي. كما يجب على المستخدم مراعاة الضوابط القانونية والأمنية للحفاظ على بياناته الشخصية. Abstract: The objective of the research is to uncover some ambiguous technical and artistic terms to the non-specialist. For its connection to the digital world distinguished by technical complexity. The research also aims to clarify some emerging legal concepts, such as the concept of privacy, as well as to clarify the limits and levels of violating the privacy of the individual. Finally, the research aims to identify the limits and scope of civil liability for social media. By citing the pioneering legislative experiences, highlighting the jurisprudential positions by citing the relevant judicial jurisprudence. Among the most important results reached is the necessity to enshrine the right to privacy in its various forms, and to achieve a balance between the requirements of the right to the image and the requirements of the right to information. As well as the need to develop encryption systems to consecrate the digital identity. Social media user satisfaction with regard to ads must also be protected. As well as enacting a law for various providers of intermediary services via the Internet, including social media platforms. The user must also observe legal and security controls to preserve his personal data.

الكلمات المفتاحية

الكلمات المفتاحية: منصات التواصل الاجتماعي، الحق في الخصوصية، الحق بترك الشخص لخلوته، الحق في التخفي الرقمي، الحق في النسيان الرقمي، الحق في الهوية الرقمية، المسؤولية التقصيرية، المسؤولية العقدية، مستضيف البيانات، مورد المعلومات. ; Keywords: social media platforms, the right to privacy, the right to be left alone, Right to digital anonymity, the right to digital oblivion, Right to digital identity, Tort liability, The contractual liability, contractor shelter, information provider.