التراث
Volume 11, Numéro 2, Pages 179-199

التحديات التي تواجه التعليم الإسلامي في بوركينا فاسو وسبل مواجهتها " معاهد جمعية أهل السنة في بوبو جولا سو نموذجا” Challenges Facing Islamic Education In Burkina Faso And Ways To Confront Them (the Institutes Of Ahlus-sunnah Association In Bobo Dioulasso Sow As A Model) Altahadiyat Alaty Tuwagvih Alta(lim Al'iislamia Fi Burkina Faso Wa Subuli Muwagahatiha " Maeahid Gvameiat 'ahlus Sunnah Fi Bobo Dioulasso Namuwdhagvan"

الكاتب : ديالو عبد الله دي كوركان .

الملخص

التحديات التي تواجه التعليم الإسلامي في بوركينا فاسو وسبل مواجهتها " معاهد جمعية أهل السنة في بوبو جولا سو نموذجا” هدفت الدراسة إلى الوقوف على التحديات التي تواجه التعليم الإسلامي في معاهد جمعية أهل السنة بمدينة بوبو جولاسو وسبل مواجهتها. واستخدم الباحث المنهج الوصفي لمناسبته موضوع الدراسة، وتم تقسيم البحث إلى مقدمة، ومبحثين، وخاتمة، وتوصل الباحث إلى جملة النتائج منها: تتمثل التحديات التي تواجه معاهد التعليم في بوركينا فاسو في مشكلات المعلم والطلاب والمناهج الدراسية والإدارة التعليمية، وكذلك التحديات الخارجية التي تتمثل في التسارع التكنولوجي والانفجار المعرفي التي تفرض على مؤسسات تعليمية الاهتمام بها. وأظهرت الدراسة أيضا أن من أهم أساليب لمواجهة التحديات التعليمية هي: اعتناء بتطوير البنية التحتية للمنظومة التعليمية من خلال توفير ميزانية مناسبة بغية تحقيق الأهداف التعليمية، وعقد الدورات التدريبية للمعلمين. وأوصى الباحث في ضوء ما توصل إليه من النتائج بما يلي: إقامة علاقات وفتح قنوات تواصل بين معاهد جمعية أهل السنة بمدينة (بوبو جولاسو) ومدارس التعليم الإسلامي الإقليمية والعالمية للاستفادة من تجارب الآخرين وتطبيق ذلك في المدارس لبناء المؤسسات التعليمية المستقبلية المرموقة. تبني مشروع توفير المناهج والمقررات الدراسية الإلكترونية والكتب التعليمية الإلكترونية لتسهيل على الطلبة، وسير على متابعة قضايا التعليم حول العالم في مجال تطوير التربية والتعليم. This study aimed at highlighting the challenges facing Islamic Education in the institutes of the Ahlus-Sunnah Association in Bobo Dioulasso Sow and ways to confront them. To achieve the aim of the study, the researcher used the descriptive approach. The research in its general framework consists of an introduction, two topics, and a conclusion. After highlighting the challenges, the researcher reached a set of results, including: The challenges facing educational institutes in Burkina Faso can be traced to teacher, students, curriculum and educational administration challenges, as well as external challenges that are represented by technological acceleration and knowledge acquisition with ease which imposed on educational institutes to pay attention to it. The study also showed that one of the most important methods for facing educational challenges are: Caring for the development of the infrastructure of the educational system by providing an appropriate budget in order to achieve the desired goal, and holding training courses for teachers. Based on the findings of the researcher, the researcher recommends the following: Establishing relationships and opening communication channels between the Institutes of Ahlus-Sunnah Association in (Bobo dioulasso) and the regional and international schools of Islamic education to benefit from the experiences of others and applying this in schools to build future prestigious educational institutions, Adopting a project to provide electronic curricula and e-learning books to facilitate students learning, and to follow up on education issues around the world in the field of teaching and education development.

الكلمات المفتاحية

كلمات مفتاحية: الصعوبات.؛ التعليم الديني.؛ وسائل.؛ العلاج.؛ المدارس. Keywords: Difficulties; Religious education ; Medium; Solution; schools. JEL Classification Codes: I2, I21, Z12