المعيار
Volume 25, Numéro 4, Pages 1025-1041
2021-06-15

Multiple Intelligences Theory And The 99 Names Of God In Islam (asma Allah Al Husna): A Brain-based Perspective

Authors : Hammoudi Abdelhak .

Abstract

Abstract In the early 1980s, Howard Gardner (1983) redefined the concept of intelligence and suggested that intelligence is not a single entity, but a variety of talents. His theory of Multiple Intelligences, considers rhythmic / musical, kinesthetic, spatial, interpersonal, intrapersonal, verbal, mathematical, existential and naturalistic intelligences. This theory acclaimed Gardner as the most influential educational theorist since John Dewey. Islam confirms Gardner’s theory and proposes a variety of intelligences, which can integrate educational curricula and promote learning, teaching and all ways of human life. The 99 names of Allah constitute the pillar of these intelligences. They either match with Gardner’s intelligence criteria, or are carefully confirmed findings by neuropsychology, and functional magnetic resonance imaging. Understanding these names might help neuropsychologists to understand the still hidden power of the brain. Keywords: Multiple intelligences Theory, 99 Names of Allah, neuropsychology, learning, functional magnetic resonance imaging ملخص نظرية الذكاءات المتعددة وأسماء الله الحسنى في الإسلام: منظور قائم على علوم الأعصاب في أوائل الثمانينيات، أعاد عالم النفس هاورد غاردنر (1983) تعريف مفهوم الذكاء واقترح أن الذكاء ليس كيانًا واحدًا، بل مجموعة متنوعة من 09 ذكاءات: الذكاء اللغوي، الذكاء المنطقي الرياضي، الذكاء الاجتماعي، الذكاء الموسيقي/الإيقاعي، الذكاء الجسمي الحركي، الذكاء البصري المكاني، الذكاء الشخصي، ذكاء الطبيعة، والذكاء الوجودي. . أشادت هذه النظرية بغاردنر باعتباره أكثر المنظرين التربويين تأثيرًا منذ جون ديوي. فهي تساعد الأستاذ على معرفة أساليب التعلم وأساليب التدريس وتساعده على اكتشاف مواطن القوة والضعف عند المتعلم. يؤكد الإسلام نظرية غاردنر ويقترح مجموعة متنوعة من الذكاءات، والتي يمكن أن تدمج في المناهج التعليمية وتعزز عملية التعلم والتعليم في جميع التخصصات. إن أسماء الله الحسنى الـ 99 تشكل ركيزة هذه الذكاءات. لكونها تتوافق مع معايير ذكاءات جاردنر، ولكون وجودها في مخ الإنسان مؤكد بعناية من قبل علم النفس العصبي، والتصوير بالرنين المغناطيسي الوظيفي. قد يساعد فهم هذه الأسماء علماء النفس العصبي وعلماء التربية على فهم وظائف الدماغ في التعلم وكذا التعليم. الكلمات المفتاحية: الذكاءات المتعددة، أسماء الله الحسنى، علم النفس العصبي، التعلم، التصوير بالرنين المغناطيسي الوظيفي

Keywords

Multiple intelligences Theory ; 99 Names of Allah ; neuropsychology ; learning ; functional magnetic resonance imaging