مجلة رؤى اقتصادية
Volume 11, Numéro 1, Pages 481-495
2021-06-06

دور الإتصال العمومي في تشجيع الإستثمارات السياحية في الجزائر

Auteurs : Mohamed El Hadj Leila . Draouci Messaoude .

Résumé

يعتبر الوقوف على ماهية السياسة الإتصالية ضرورة ملحة أمام كل باحث يهتم بالتطورات التكنولوجية و العولمة و التنمية المستدامة لقطاع السياحة، لتحديد مجال تدخل الخدمة العمومية وإعطائها طابع العصرنة والتوافق مع متطلبات السوق. وتعد الخدمات السياحية من بين تلك الخدمات العمومية، التي تقدمها الهيئات و المؤسسات العمومية السياحية بحاجة لتوجيه، ووجود إتصال عمومي فعال سواء على المستوى الداخلي أو الخارجي للقطاع يحقق رغبات المتعاملين السياحيين و المواطنين ككل، وحتى ندرك هذه الغاية لا بد من توفر إستراتيجية إتصالية شاملة وبعيدة المدى لتشجيع الإستثمارات السياحية بإعتبارها أساس إقامة صناعة سياحية في أي بلد، ولبلوغ هذه الغاية إعتمدنا في دراستنا على المنهج الإستنباطي بأدواته الوصف والتحليل من خلال وصف نظري والشرح والتحليل لمختلف المفاهيم المتعلقة بالسياسة الإتصالية المنتهجة لتطوير قطاع السياحة و التوجه للدراسة الميدان عن طريق أسلوب دراسة حالة مع عرض تجارب عن منهجية الإتصال بفرنسا و بعض الدول العربية.إستخلصنا من ذلك أن قطاع السياحة يفتقر لإستراتيجية إتصال واضحة و بحاجة لتفعيل دور المصالح الخارجية (المديريات الولائية) في تنمية السياحة الداخلية ودمج دور المتعاملين السياحيين في إنعاش السياحة الخارجية . Abstract: Understanding what communication policy is, is an urgent necessity for every researcher interested in technological developments, globalization and sustainable development of the tourism sector, to determine the field of intervention of the public service and to give it a modernity and conformity with the market’s requirements. Tourism services are among those public services provided by public touristic bodies and institutions that need to be directed and to have an effective public communication in both internal and external level of the sector. In order to achieve the wishes of both tourist operators and citizens And to realize this goal, a comprehensive and long-term communication strategy is needed to encourage tourism investments as the basis for establishing a tourist industry in any country, And to reach this goal, we have relied in our study on the deductive approach with its tools; Description and analysis through a theoretical description, explanation and analysis of various concepts related to the communication policy pursued to develop the tourism sector and to go to study the field through the method of case study with the presentation of experiences on the methodology of communication in France and some Arab countries, We conclude from this that the tourism sector lacks a clear communication strategy and needs to activate the role of external departments (State directorates) in the development of internal tourism and integrate the role of touristic operators in the rehabilitation of foreign tourism.

Mots clés

السياسة الإتصالية السياحية ،السياحة، الإتصال العمومي ، الإستثمار السياحي ; Keywords: Tourism Communication Policy, Tourism ,Public Communication, Tourism investissement