مدارات للعلوم الإجتماعية والإنسانية
Volume 1, Numéro 3, Pages 99-112
2021-02-15

دور جمعيات أولياء التلاميذ في تنمية القيم الثقافية لدى الأبناء المتمدرسين The Role Of The Pupils Parents Associations In Developing The Cultural Values Of Schoolchildren

الكاتب : ميهوبي إسماعيل . العطري أحمد .

الملخص

يتحدد العامل القيمي الثقافي بجملة من المؤشرات التي تتجلى في المعرفة بخصوصيات تركيبية المجتمع ككل ، بالإضافة إلى الأدوار والممارسات الاجتماعية والثقافية تبعا لطبيعة المكون البيئي والثقافي للأفراد ، وطبيعة انتشار القيم الثقافية أو انكماشها من خلال الممارسات والأفعال التي تنتج من خلال الاحتكاك بالمنظومة القيمية الثقافية للمجتمع. وتبرز جمعيات أولياء التلاميذ كشريك اجتماعي في نطاق الممارسة كوسيط بين الأسرة والمدرسة ، من خلال ممارسة أدوارها في مجال تنمية القيم الثقافية ، من خلال عملية تنشئة الاجتماعية للأفراد ، ضمن مؤسستها التي تسهر على هذه العملية . وتهدف هذه الورقة البحثية تقديم تصور لوضعية منظومة القيم الثقافية في إطار النسق الكلّي باعتبارها المعيار الاجتماعي وهي بمثابة قوة موجهة لسلوك وتصرفات الأفراد ، وهذا لا يتأتّى إلا بتفعيل أدوار جمعيات أولياء التلاميذ ضمن هذا الإطار المجتمعي. The cultural value factor is determined by a set of indicators that are reflected in the knowledge of the specificities of the structure of society as a whole, in addition to social and cultural roles and practices depending on the nature of the environmental and cultural component of individuals, the nature of the spread of cultural values or their contraction through practices and actions that are produced through contact with the cultural value system of society. Pupils' associations emerge as a social partner in the scope of practice as a mediator between the family and the school, through the exercise of their roles in the field of developing cultural values, through the process of socializing individuals, within the institution that monitors this process. This research paper aims to provide a visualization of the status of the cultural values system within the framework of the overall pattern as a social standard and it is a force that guides the behavior and behavior of individuals, and this can only be achieved by activating the roles of the students ’parents’ associations within this societal framework.

الكلمات المفتاحية

جمعية ; التلاميذ ; الأسرة ; الثقافة ; القيم