Recherchers economiques manageriales
Volume 14, Numéro 5, Pages 199-218
2020-12-31

دور استراتيجية المحيط الأزرق في تحقيق ميزة تنافسية مستدامة لمؤسسة اتصالات الجزائر بسكرة

الكاتب : عديلة احلام .

الملخص

تهدف هذه الدراسة إلى التعرف على دور استراتيجية المحيط الأزرق بمختلف أبعادها (الاستبعاد، التقليص، الزيادة و الابتكار) المختلفة في تحقيق ميزة تنافسية مستديمة على مستوى مؤسسة اتصالات الجزائر – بسكرة. ولتحقيق أهداف الدراسة قمنا بتصميم استبانة وتوزيعها على مجتمع الدراسة، ولتحليل البيانات اعتمدنا على برنامج SPSS.V16، حيث استخدمنا الأساليب الإحصائية الوصفية لمعرفة تصورات أفراد العينة لمستوى التوجه نحو استراتيجية المحيط الأزرق ومستوى الميزة التنافسية المستديمة بالمؤسسة محل الدراسة. توصلت الدراسة إلى عدة نتائج أهمها وجود دور معنوي لاستراتيجية المحيد الأزرق بأبعاده المختلفة في تحقيق ميزة تنافسية مستديمة لمؤسسة اتصالات الجزائر – بسكرة وذلك عند مستوى الدلالة (=0.05) حيث تشير قيمة (R) إلى أن قوة العلاقة بين متغيرين استراتيجية المحيط الأزرق والميزة التنافسية المستديمة بلغت (0.519). فيما فسر متغير استراتيجية المحيط الأزرق (0.270) من التباين في مستوى تحقيق الميزة التنافسية المستديمة للمؤسسة محل الدراسة وذلك بالاعتماد على قيمة (R2). This study aims to identify the role of the Blue Ocean Strategy in its various dimensions (exclusion, reduction, increase and innovation) in achieving a sustainable competitive advantage at the level of The Algiers Telecommunications Corporation - Biskra. To achieve the objectives of the study, we designed the questionnaire and distributed it to the study community, and to analyze the data we relied on The SPSS program. V16, where we used descriptive statistical methods to identify the perceptions of the sample members of the level of orientation towards the Blue Ocean strategy and the level of sustainable competitive advantage of the organization in question. The study reached several conclusions, the most important of which is the existence of a moral role for the strategy of the blue muheeds in its various dimensions in achieving a permanent competitive advantage for the Algerian Telecommunications Corporation - Biskra at the level of indication (=0.05) where the value of (R) indicates that the strength of the relationship between the two variables of the strategy of the blue ocean and advantage Sustainable competitiveness was (0.519). The Blue Ocean Strategy Variable (0.270) explained the variation in the level of achieving the sustainable competitive advantage of the institution in question based on the value (R2).

الكلمات المفتاحية

استراتيجية المحيط الأزرق الميزة التنافسية المستدامة ابتكار القيمة