مجلة الاجتهاد للدراسات القانونية والاقتصادية
Volume 7, Numéro 1, Pages 426-448

A Conceptual Framework On Blue Ocean Strategy : A Study To Determine The Understanding Of Banks Employees Towards Practicingblue Ocean Strategy الإطار المفاهيمي لاستراتيجية المحيط الأزرق: دراسة لتحديد فهم موظفي البنوك اتجاه تطبيق استراتيجية المحيط الأزرق

Authors : صالح خويلدات.

Abstract

abstract : Blue Ocean strategy can help companies to find new market in which they can capture more customers while improving cost structure, The aim of this study is to deeply explain Blue Ocean strategy in order to be easily understood by any banks’ managers who want to develop it, and employees who need to apply it. According to framework of this study to explain the key factors of success of a blue ocean strategy at the banks, in addition, this study tries to find the relation between the blue ocean strategy conception and the performance of the banks, using a representative sample ,which is composed of 90 employees work at 5 banks, (BNA, BEA, BARD, CPA, BDL) in ouargla-Algeria, The results of this study indicated that no relationship between a blue ocean strategy understanding and performance of the banks. الملخص: تساعد إستراتيجية المحيط الأزرق المؤسسات على إيجاد سوق جديدة تمكنها من جذب العملاء وتحسين هيكل التكاليف، تهدف الدراسة إلى الشرح العميق لإستراتيجية المحيط الأزرق من أجل أن يكونا سهلا لمديري البنوك الذين يرغبون في تطويره، أو الموظفين الذين يحتاجون لتطبيقه، وفق الإطار النظري للدراسة نحاول شرح العوامل الرئيسية لنجاح إستراتيجية المحيط الأزرق في البنوك، وتحاول الدراسة أيضا إيجاد علاقة بين تلك إستراتيجية المحيط الأزرق وأداء البنوك، وذلك باستخدام عينة ممثلة تتكون من 90 موظف يعملون في 5 بنوك (BNA, BEA, BARD, CPA, BDL) بمدينة ورقلة – الجزائر، وأشارت نتائج هذه الدراسة إلى عدم وجود علاقة بين فهم إستراتيجية المحيط الأزرق وأداء البنوك.

Keywords

Blue ocean, Red ocean, , Innovation, Eliminate-Reduce-Raise-Create (ERRC) Grid, Canvas Model. المحيط الأزرق، المحيط الأحمر، الابتكار، خلية التخلي-التخفيض-زيادة-خلق، نموذجCanvas.