مجلة أنثروبولوجية الأديان
Volume 17, Numéro 1, Pages 62-108
2021-01-15

أصل الدين: المشكل المقصود للأنتروبولوجيا الدينية

الكاتب : بن معمر عبد الله . شويتي أمينة .

الملخص

الملخص الدين واقعة عالمية، فلدى جميع الشعوب هناك مراسيم، وطقوس، وعبادة، وأشياء وكائنات وأمكنة وأزمنة مقدسة. الإنسان حيوان ديني ويمكن القول أنه حيثما يوجد بشر هناك أيضا إله أو آلهة. وقد شكل موضوعا مفضلا للأنتروبولوجيين منذ تبلور الأنتروبولوجيا كعلم قائم الذات. والمتتبع للدراسات الأنتروبولوجية يرى أن الدراسات المتمحورة حول ظاهرة الدين قد امتدت من دراسات الشعوب البسيطة إلى دراسات الشعوب الأكثر تعقيدا مثل دراسة المعتقدات الشعبية في المجتمعات المسيحية في الشرق الأوسط، والمجتمعات المسلمة في إيران وباكستان والهند وجنوب شرق آسيا وشمال إفريقيا وغيرها. ولكن اللافت للانتباه أن الأنتروبولوجيا الدينية تناولت في البداية مشكلة أصل الدين أي البحث عن البدايات والأصول البدائية للمعتقد الديني، وقد اعتبر بعض الدارسين أن هذا البحث كان المشكل الخطأ للأنتروبولوجيا الدينية. وليس من فهم لكلمة خطأ هنا سوى أن البحث عن الأصول الأولى للمعتقد الديني لا جدوى منه ولا يفضي بنا إلى نتائج مرضية في غياب المصادر التاريخية الموثوقة. ولكننا نعتقد أن الأنتروبولوجيين الذين عالجوا مشكل أصل الدين كانوا واعين تماما بالصعوبات المنهجية التي تعترض سبيلهم ومع ذلك خاضوا غمار البحث، لقد قصدوا الخوض في الموضوع عن دراية ووعي بالأهداف التي كانوا يبتغون الوصول إليها وهي البرهنة على سخف الدين وزيفه إذا تمكنا من إرجاعه إلى الوهم والخيال والاضطراب، ومن ثم يسهل الدعوة إلى نبذه خاصة في ذلك العصر الذي كان يموج بالدعوات المناهضة للدين والتي كانت الماركسية من أبرز ممثليها. ولذلك سنعرف أولا بالأنتروبولوجيا الدينية ونقد تعريفات الأنتروبولوجيين للدين ثم نعرض النظريات التي تقدم بها الأنتروبولوجيون من أجل تفسير أصل الدين. ثم نكشف عن موقف الأنتروبولوجيين من الدين وهو ما يسمح لن بالقول إن هؤلاء الأنتروبولوجيين قصدوا معالجة أصل الدين ليبرهنا على أنه وهم من الأوهام. ولكن سنبين أن تفسيراتهم لم تتمتع بقدر من الموضوعية والعلمية يكفي للبرهنة فعلا على سخف الدين وأنها مجرد تفسيرات بأسباب عرضية، وبشطحات بعض الخيالات، وبواسطة تضليل بعض الإرادات. Summary The origin of religion: the intended problem of religious anthropology Religion is a universal reality. All peoples have ceremonies, rituals, worship, objects, beings, holy places and times. Man is a religious animal and it can be said that where there are human beings there is also a god or gods. It has been a favorite subject of anthropologists since crystallization of anthropology as a self-standing science. Observers of anthropological studies believe that studies centered on the phenomenon of religion have extended from simple people studies to studies of more complex peoples such as the study of popular beliefs in Christian communities in the Middle East, and Muslim communities in Iran, Pakistan, India, Southeast Asia, North Africa and others. Interestingly, however, religious anthropology first dealt with the problem of the origin of religion, ie, the search for the beginnings and primitive origins of religious belief. Some scholars considered this research to be the wrong problem for religious anthropology. It is only an understanding of the word wrong that the search for the first origins of religious belief is useless and does not lead to satisfactory results in the absence of reliable historical sources. But we believe that the anthropologists who dealt with the problem of the origin of religion were fully aware of the methodological difficulties facing them and nevertheless went into the throes of research. It is easy to call for renunciation, especially in that era, which was rife with anti-religious calls, of which Marxism was one of its most prominent representatives. Therefore, we will first identify religious anthropology and critique the definitions of anthropologists of religion and then present the theories presented by anthropologists in order to explain the origin of religion. Then we reveal the position of the anthropologists towards religion, which would not allow us to say that these anthropologists intended to address the origin of religion to prove us as an illusion. But we will show that their explanations have not been sufficiently objective and scientific to prove the absurdity of religion and that they are merely accidental explanations, the revelations of some fantasies, and by misleading some wills.

الكلمات المفتاحية

Keywords: Origin of Religion - Religious Anthropology - Evolutionary - Naturalism ; الكلمات المفتاحية: أصل الدين – الأنتروبولوجيا الدينية- التطورية- الطبيعانية

تفاعل المتلقي المقصود ومرجعيات الجماعة المفسرة رواية خرائط النسيان انموذجا

Hayani د. محمود خليف خضير الحياني .  Qarmaz صابرة بن قرماز . 
ص 1-15.