مجلة الابراهيمي للعلوم الاجتماعية والانسانية
Volume 3, Numéro 7, Pages 67-79

علاقة إعلانات برامج الأطفال بالثقافة الاستهلاكية حسب عينة من الأولياء ونمط اللعبة لطفل المرحلة الأولى " دراسة تحليلية"

الكاتب : مسواكة حنان . شرغال فيروز .

الملخص

تعد الألعاب وسائط ثقافية للطفل في بناء وترسيخ هويته الثقافية، باعتبار اللعب نشاط يقبل عليه بحماسة بالغة، بحيث يقضي الطفل ساعات طويلة في ممارسته فهو عامل مهم لنموه، فالألعاب كوسائط تساهم في نسق شخصية الطفل ومن الثابت أن اللعب والألعاب التربوية تشكل وسائط تربوية فعالة تعبر عن ثقافة المجتمعات ومستوى تقدمها، وتعتبر وسيلة لنقل الثقافة من جيل لآخر، وإذا حاولنا فهم هوية المجتمع ومستوى اعتزازه بثقافته ودرجة انتمائه لهذه الثقافة علينا أن نلاحظ مستوى تمسكه بماله وخصوصيات طابع اللعب والألعاب ومضمون هذه الألعاب التي يؤديها الأطفال، وبعملية التنشئة الاجتماعية يتم ترسيخ القيم والمعايير السائدة في المجتمع ولا يوجد أحسن من اللعب والألعاب لإيصال المضامين القيمية والاجتماعية من طرف الوالدين للطفل، ويظهر ذلك من خلال السلوك الاستهلاكي للوالدين لنمط ونوعية الألعاب المنتقاة، بالإضافة إلى تأثير التغيرات العالمية على نمط الاستهلاك لدى الوالدين" عولمة اللعبة" من خلال وسائل الإعلام و عمليات الاتصال الحديثة، و حسب الظروف المادية الجديدة في انتشار الألعاب الإلكترونية والألعاب الفكرية والعصرية الفردية . . Games are cultural media for the child in building and consolidating his cultural identity, considering that play is an activity that he accepts with great enthusiasm, so that the child spends long hours in his practice, it is an important factor for his growth, games as modes contribute to the pattern of the child's personality and it is proven that play and educational games are effective educational media that express The culture of societies and the level of their progress, and it is considered a means of transmitting the culture from one generation to the next, and if we try to understand the identity of the community and the level of pride in its culture and the degree of its affiliation with this culture, we have to note the level of its adherence to its money and the peculiarities of the character of play and games and the content of these games that children perform, and with the process of social upbringing the prevailing values and standards are established In society, there is nothing better than playing and games to convey the value and social contents of the parents to the child, This appears through the parents ’consumption behavior of the style and quality of the selected games, in addition to the effect of global changes on the consumption pattern of the parents,“ globalization of the game ”through the media and modern communication processes, and according to the new material conditions in the spread of electronic games and individual intellectual and modern games.

الكلمات المفتاحية

التنشئة الاجتماعية ; برامج إعلانات الأطفال ; الثقافة الاستهلاكية ; اللعب