مجلة الابداع الرياضي
Volume 11, Numéro 3, Pages 236-252
2020-12-17

The Relationship Between Multiple Intelligences And Learning Styles Among Sciences And Techniques Of Physical And Sport Activities Institute Students

Authors : Chafaa Amina . Ben Djadou Boutalbi .

Abstract

Abstract : This study aimed for investigating the relation between multiple intelligences and learning styles of sciences and techniques of physical and sport activities Institute students. A sample of (115) male and female students representing university levels and faculties was chosen for this purposend, the sample was selected randomly . We used index learning styles and Mckenzie's (1999) multiple intelligences Inventory; The data was analyzed using the Statistical Package for the Social Sciences (SPSS) for Windows (version 21). The results showed that there is statistically significant relationship between the learning styles and multiple intelligences, The relationship appears between active style and bodily-kinesthetic intelligence , and also between active style and Interpersonal intelligence , and between reflective style and Interpersonal intelligence , and between visual style and Interpersonal intelligence, and between verbal style and Interpersonal intelligence, and between learn style verbal and Spatial intelligence, the eight learning styles influenced and were influenced by the nine intelligences. Key words: preferred learning styles, multiple intelligences , sciences and techniques of physical and sport activities Institute students. هدفت الدراسة الى الكشف هن العلاقة بين الذكاءات المتعددة وأنماط التعلم لدى طلبة معهد علوم وتقنيات النشاطات البدنية والرياضية، لتحقيق الهدف تكونت العينة من 115 طالب منهم الذكور والاناث من المستويات ومختلف التخصصات بالمعهد، حيث اختيرت العينة بطريقة عشوائية، استخدم مؤشر أنماط التعلم ومقياس الذكاءات المتعددة ماكنزي 1999 ، عولجت البيانات باستخدام برنامج الحزمة الاحصائية للعلوم الاجتماعية SPSS الاصدار 21. أظهرت النتائج وجود علاقة ذات دلالة احصائية بين أنماط التعلم والذكاءات المتعددة ، ويظهر وجود ارتباط بين النمط النشط والذكاء الحركي، والنمط النشط والذكاء الاجتماعي، والنمط التأملي و الذكاء الاجتماعي، والنمط النمط البصري و الذكاء الاجتماعي، والنمط اللفظي والذكاء الاجتماعي، والنمط اللفظي والذكاء المكاني، والنمط البصري والذكاء المكاني، أنماط التعلم الثمانية تتأثر وتؤثر في الذكاءات التسع. - الكلمات المفتاحية : - الذكاءات المتعددة، أنماط التعلم، طلبة معهد علوم وتقنيات النشاطات البدنية والرياضية

Keywords

preferred learning styles ; multiple intelligences ; sciences and techniques of physical and sport activities Institute students