الأسرة والمجتمع
Volume 3, Numéro 2, Pages 238-257
2015-12-01

الطفل بين الأسرة والمدرسة: نحو تكامل تربوي -الضرورة، الواقع والمعوقات-

الكاتب : بن زيان جمال .

الملخص

Abstract: The society is a solidarity unit, we can not think the educational field isolated from the other fields, it needs a whole village to educate a child. Educate a child is a very complex project, which requires at least a global vision of the education, and the maximum of the educational complementarity between the different institutions of socialization, family and school in particular. What is the concept of educational complementarity between family and school? What is its importance? What are the risks of the dysfunction of the educational efficiency of the two institutions? And the risk of deviance of the child and the teenager? Can we assess this complementarity in our society? What are the means obstacles? What can be propose in order to achieve an integrated model? This paper ask questions and aims at providing good initial answers in order to launch a debate about an important matter. ملخص: إن المجتمع كل متضامن، لا يمكن تفكير أو تدبير المجال التربوي فيه بمعزل عن المجالات الأخرى، فبناء شخصية طفل تحتاج إلى قرية بكاملها، إنه مشروع جد معقد يتطلب على الأقل رؤية كلية للمسألة التربوية، وتحقيق أقصى حدود التكامل التربوي الوظيفي بين مختلف مؤسسات التنشئة الاجتماعية، خاصة بين الأسرة والمدرسة. ما هو مفهوم التكامل التربوي بين الأسرة والمدرسة؟ ما هي مبرراته؟ ما هي مخاطر اختلاله أو فقدانه على حظوظ فعاليتهما التربوية؟ وكذا احتمالات الانحراف لدى الطفل والمراهق، كيف يمكن تقييم هذا التكامل في الواقع الجزائري؟ ما هي أبرز المعوقات التي تحول دونه؟ وما الذي يمكن اقتراحه في سبيل تحقيق نموذج تكاملي أفضل؟ هذه المداخلة هي محاولة لطرح تساؤلات وجيهة وتقديم أجوبة أولية وإثارة النقاش خاصة حول مسألة ذات أهمية قصوى. Résumé : La société est une totalité solidaire, on ne peut pas penser le champ éducatif isolément des autres champs, Il faut tout un village pour éduquer un enfant. Eduquer un enfant est un projet très complexe, qui nécessite au moins une vision globale de l’éducation, et le maximum de complémentarité éducative entre les différentes institutions de socialisation, en particulier la famille et l'école. Que signifie la complémentarité éducative entre famille et école ? Qu’elle est son importance ? Qu’elles sont les risques des disfonctionnements sur l'efficacité éducative des deux institutions ? Et sur la personnalité de l’enfant et l’adolescent, qu’elle évaluation des pratiques de cette complémentarité dans notre société ? Qu’elles sont les obstacles majeurs ? Et les solutions à mettre en œuvre pour parvenir à réaliser un modèle juste et convenable.

الكلمات المفتاحية

Keywords: educational complementarity, family, school, child. الكلمات المفتاحية: التكامل التربوي، الأسرة، المدرسة، الطفل. Mots clés : complémentarité éducative, famille, école, enfant.