التواصلية
Volume 6, Numéro 3, Pages 509-550
2020-10-31

أخطاء القواعد لدى متعلمي اللغة العربية من الناطقين بغيرها - دراسة إحصائية -

الكاتب : أحمد العلّوش .

الملخص

تناول الباحث في هذه الدّراسة إحصاء الأخطاء النّحويّة لدى الطلّاب الأتراك الذين يدرسون في كلّيّة العلوم الإسلاميّة في جامعة ماردين آرتقلو في تركيا، حيث قام بدراسة الأخطاء النّحويّة في الأوراق الامتحانيّة للطلّاب من السّنة التحضيريّة حتّى السّنة الرّابعة، وحدّد الباحث أسباب الأخطاء النّحويّة, بالإضافة إلى إحصاء نسبتها وتحليل نتائجها، وصولًا إلى تحديد أنواع الأخطاء النّحويّة ومعرفة تطوّرها عبر السّنوات, معتمداً في دراسته على المنهج الوصفيّ التحليليّ والمنهج الإحصائيّ, وقسّم الباحث دراسته لثلاثة مباحث رئيسة, في الأوّل منها حدد مشكلة الدراسة وأهدافها وأسئلتها والعينة والأداة والصعوبات التي واجهته, وفي الثاني عرض لمصطلحات الدراسة, وبيّن أهميّة تحليل الأخطاء في القاعدة العربيّة, وسلّط الضوء على كيفية تحليل الأخطاء عند القدماء والمحدثين, وفي المبحث الثالث قام الباحث بجمع النسب المئويّة للأخطاء في جداول وإحصائيات محللاً أسباب وقوع الدارسين فيها, وفي نهاية الدراسة توصّل الباحث إلى مجموعة من النتائج أهمُّها أنّ نسبة الأخطاء تتناقص تدريجياً بتقدّم الطالب في مراحله التعليمية, وبعض أنواع الأخطاء زادت بينما بعضها الآخر استقرّ عند المتعلّم طوال دراسته, وقد أوصى الباحث بضرورة استعمال أساليب تعليمية حديثة وتوظيفها في درس النحو والاقتصار على الشائع منه. Turkish students studying at the Faculty of Islamic Sciences at Mardin Arteglo University in Tur-key, Where he studied grammatical errors in exam papers for students from the preparatory year until the fourth year, The researcher identified the causes of grammatical errors, in addition to cal-culating their percentage and analyzing their results, The researcher identified the causes of gram-matical errors, In addition to calculating its percentage and analyzing its results, Up to identifying the types of grammatical errors and knowing their evolution over the years, Based on his study on the descriptive analytical method and the statistical approach, The researcher divided his studies into three main topics, First, identify the study problem, objectives, questions, sample, tool, and dif-ficulties encountered, In the second, a presentation of the terms of the study, He explained the im-portance of analyzing errors in the Arab base, He highlighted how to analyze errors in ancient and modern, In the third topic, the researcher collected percentages of errors in tables and statistics, to analyze the reasons for students' incidence in them, At the end of the study, the researcher reached a set of results, the most important of which is that the percentage of errors gradually decreases as the student progresses in his educational stages, At the end of the study, the researcher reached a set of results, the most important of which is that the percentage of errors is gradually decreasing as the student progresses in his educational stages, Some types of errors increased, and some were settled by the learner throughout his studies, The researcher recommended that modern educational meth-ods should be used and used to study the rules and limit them to common.

الكلمات المفتاحية

النّحو ; الأخطاء النّحْويّة ; تحليل الأخطاء النّحويّة ; الطلّاب الأتراك ; Grammar ; Grammatical errors ; Grammatical errors analysis ; Turkish students

الأخطاء النحوية لدى متعلمي اللغة العربية الناطقين بغيرها/ دراسة تحليلية تطبيقية

عبد العزيز موسى درويش علي دكتور .  محمد عبد الله صالح أبو الرب دكتور . 
ص 1-17.