التواصلية
Volume 6, Numéro 3, Pages 225-250
2020-10-31

دراسة تحليلية مقارنة بين سلسلتي أبجد وإسطنبول

الكاتب : قداد مصطفى .

الملخص

الملخص إن البناء العلمي والحضاري مشترك بين البشر، قائم على التكامل والتعاون فلا بد من الاستفادة من التجارب الناجحة للأمم في شتى المجالات؛ للوصول إلى سوية علمية ومعرفية متقدمة. بناءً عليه تناول هذا البحث سلسلتين لغويتين تعليميتين بدراسة وصفية وتحليلية لكل منهما، الأولى سلسلة أبجد لتعليم اللغة العربية للناطقين بغيرها، وأمّا الثانية فهي سلسلة إسطنبول لتعليم اللغة التركية للأجانب، ثم اعتمد المنهج المقارن المتبع في دراسة اللغات وكتب تعليمها؛ للوقوف على وصف دقيق لميزات كلّ منهما. ويعد المنهج المقارن من أفضل المناهج العلمية التي تمكننا من تطوير العلوم الإنسانية وغيرها وخصوصاً اللغوية التطبيقية منها، لذلك عملنا في بحثنا هذا على المقارنة بين منهجيين لغويين لتعليم لغتين مختلفتين للأجانب، للوقوف على النقاط الإيجابية والسلبية في كلٍّ منهما للوصول إلى أكمل المناهج في تعليم اللغة للأجانب. ABSTRACT The scientific and civilizational structure is common to all human beings, based on complementarity and cooperation. We must take advantage of the successful experiences of nations in various fields in order to reach an advanced scientific and knowledge level. Accordingly, this research dealt with two educational linguistic series with a descriptive and analytical study for each of them, the first is the Abjad series for teaching Arabic to speakers of other languages, and the second is the Istanbul series for teaching the Turkish language to foreigners, Then the comparative methodology used in the study of languages and textbooks for their education was adopted. Find an accurate description of each other's features. The comparative approach is considered one of the best scientific approaches that enables us to develop human sciences and others, especially the applied linguistic ones, so we worked in this research on a comparison between two linguistic methodologies for teaching two different languages for foreigners, to find out the positive and negative points in each of them to reach the most complete curricula in language education for foreigners.

الكلمات المفتاحية

المنهج المقارن. ; دراسة اللغات. ; تحليل المحتوى. ; سلسلة أبجد. ; سلسلة إسطنبول. ; Comparative Curriculum. ; Languages Study. ; Content Analysis. ; Abjad Series. ; Istanbul Series.