الممارسات اللّغويّة
Volume 9, Numéro 4, Pages 20-27
2018-12-01

مظاهر نمو الوعي بالازدواجية لدى الطفل

الكاتب : بن الدين بخولة .

الملخص

الملخص: تعد اللغة وسيلة التواصل بين الأفراد فقد صارت تشهد تداخلا من طرف لغات اخرى بحكم التطور الحضاري ففي الجزائر اكتسى طابع التعددية اللغوي فموضوع الازدواجية اللغوية لدى الطفل أحد الموضوعات الحديثة التي اصبحت تشد اهتمام الباحثين لأسباب عديدة منها أن الازدواجية اللغوية ومظاهر الوعي بها يشكل الحقل الخصب للدراسات. نحاول في هذه الورقة التطرق الى مظاهر نمو الوعي بالازدواجية اللغوية لدى الطفل في الجزائر من خلال التطبيق على عينة من الأطفال بالمدرسة الابتدائية من خلال طرح أسئلة تتعلق أساسا بمفهوم الوعي بالازدواجية اللغوية واستكشاف أفكارهم وما هي فوائد الازدواجية وهل هذه الاخيرة تساعده على وعي مبكر باللغة Abstract : Language is the means of communication between individuals has become witnessing interference by other languages by virtue of cultural development in Algeria has taken the nature of multilingualism, the subject of language double language of the child is one of the modern topics, which has become the attention of researchers for many reasons including that linguistic duplication and the manifestations of awareness is a fertile field for studies. In this paper, we try to address the growing awareness of the child's linguistic double-play in Algeria through the application of a sample of children in primary school by asking questions related mainly to the concept of awareness of linguistic duplication and the exploration of their ideas and the benefits of duplication.

الكلمات المفتاحية

الكلمات المفاتيح: اللغة؛ الازدواجية؛ الطفل؛ الوعي، نمو. Key words : Language; duplication; child; awareness, growth