مجلة الباحث في العلوم الإنسانية و الإجتماعية
Volume 12, Numéro 5, Pages 39-54
2020-09-15

المُواطنة البيئية دراسة ميدانية وتحليلية لواقع صداقة التلميذ مع البيئة ببعض متوسطات ولاية ورقلة

الكاتب : سمية بن عمارة .

الملخص

تهدف الدراسة الحالية لمعرفة مدى الشعور بالمواطنة البيئية وأبعادها لدى تلاميذ بعض متوسطات ولاية ورقلة، إذ أجريت الدراسة على عينة قوامها 200 تلميذ وطبق عليهم استبيان مكون من خمسة أبعاد (المعرفة البيئية ، الوعي البيئي ، السلوك البيئي ، الإدراك البيئي ، المشاركة البيئية) من إنجاز الباحثة ، وتوصلت الدراسة أن تلاميذ التوسط بولاية ورقلة يشعرون بدرجة عالية من المواطنة البيئية وأبعاده ا، وهذا الشعور لصالح الإناث ، كما أن المواطنة البيئية صارت ضمنية في المناهج الدراسية وضمن النشاطات الصفية واللاصفية ، من هنا تحرص المدرسة الجزائرية على إدراج الأنشطة اللاصفية في نظامها التعليمي لأنها تدرك أن إتاحة مثل هذه الفرص للنشء لكي يتعلموا ويمارسوا مهارات جديدة من خلال الخبرة العملية ، سيزيد بشكل ضمني من فرصهم في التحصيل العلمي. يثمر تبني هذا المفهوم عن ميلاد جيل جديد من التلاميذ يحظى بتجربة تعليمية أكثر شمولًا ويتمتع بقدرة أكبر على الأداء ، والأكثر أهمية أنه يثري ثقافة النجاح ويعززها. وإذا كنا نود تحقيق الاستفادة من هذا النجاح وجني ثماره ، فلا غنى لنا عن الاستثمار في هذه الرؤية وتناقلها قدما نحو أفق جديد. Abstract : The current study aims to know the extent of environmental citizenship and its dimensions among students of some averages of the state of Ouargla, as the study was conducted on a sample of 200 students and a questionnaire consisting of five dimensions (environmental knowledge, environmental awareness, environmental behavior, environmental awareness, environmental participation) was carried out by the researcher The study concluded that pupils mediating in the Wilayat of Ouargla feel a high degree of environmental citizenship and its dimensions, and this feeling is in favor of females, and that environmental citizenship has become implicit in the school curricula and in the class and extra-curricular activities, hence the Algerian school is keen to include the activities Extracurricular in its educational system because they are aware that the availability of such opportunities for young people to learn and practice new skills through practical experience, will implicitly their chances of educational attainment. The adoption of this concept results in the birth of a new generation of students with a more inclusive educational experience and a greater ability to perform, and more importantly, it enriches and promotes a culture of success. If we want to benefit from this success and reap its fruits, it is indispensable for us to invest in this vision and move it forward towards a new horizon Keywords: environmental citizenship, middle school student

الكلمات المفتاحية

المواطنة البيئية ، تلميذ المتوسط