مجلة اللغة العربية وآدابها
Volume 8, Numéro 1, Pages 205-228

الانزياحات الدلالية للغة الإعلامية المتداولة عبر الميديا الاجتماعية

الكاتب : وردية راشدي .

الملخص

فسحت الميديا الاجتماعية كوسيط إعلامي اتصالي تفاعلي المجال واسعا أمام التدفق الإعلامي الحر، والذي ينتهج في ذلك أساليب بلاغية واستراتيجيات إقناعية كثيرا ما تفعل التأثير على الرأي العام، ويتحقق ذلك بفعل قوة اللفظ وبلاغة الصورة وآنية التفاعل، التحاور المشاركة والتبادل، ناهيك عن اتساع دائرة التلقي والتي تتخطى الحواجز الزمانية والمكانية بفضل التقنيات الحديثة للاتصال. والمتتبع للخطاب الإعلامي في الميديا الاجتماعية، سيجد تنوعا ملحوظا في أساليبه مواضيعه، مجالاته ومضامينه، وقد امتد هذا التنوع ليشمل اللغة الإعلامية المتداولة في هذا الخطاب، والتي نجد منها ما يتواءم في مفرداته ومضامينه ودواله ومعانيه مع الأسس البلاغية للغة الإعلامية، مثلما نجد في الوقت ذاته أشكالا مختلفة للتوظيف الدلالي، كثيرا ما تتماهى مع المعاني المتداولة لتستقطب معان إضافية تتحدد بحسب موضوع الخطاب، أغراضه، فواعله واستراتيجياته البلاغية والإقناعية. إنها واحدة من ضمن الأساليب الإعلامية المتداولة في ظل الميديا الاجتماعية والتي تساهم في الإثراء الدلالي للغة الإعلامية أحيانا، وتعمل على تعميق الانزياحات الدلالية لها أحيانا أخرى، ومن شأن هذا أن يؤثر على الدلالات الأصلية والمعجمية للكثير من الألفاظ والجمل والأساليب التعبيرية وقد يمتد هذا ليشمل عناصر المخيال الاجتماعي من أمثال وحكم، والتي تفعل دلاليا في هذا الخطاب لتشير ضمنيا إلى معان عميقة، تتحدد أغراضها الأساسية في النقد السياسي والاجتماعي ، ومن مظاهر ذلك استحضارها كمدونات لفظية مرافقة للخطاب البصري، وقد لا يمثل هذا الأخير المعنى الأصلي المقصود في اللغة اللفظية، بل يرسخ فيه معان إضافية فعلها التداول الإعلامي الحر عبر الميديا الاجتماعية، وكذلك الشأن فيما هو متعلق باستقطاب المفردات العامية، وتفعيلها لتحيل إلى معان مرفقة بها تتحدد بحسب ضمنية هذا الخطاب، مع العلم أن الممارسة الإعلامية في ظل هذا الوسيط تكشف أنماطا متعددة لهذه الانزياحات اللغوية والتعبيرية. من أجل ذلك، نسعى في ظل هذه المداخلة العلمية إلى توضيح الأشكال المختلفة لهذه الانزياحات، وتأثيراتها على اللغة الإعلامية وذلك من خلال اعتماد التحليل السيميولوجي لعينة من الخطابات الإعلامية المتداولة عبر مواقع التواصل الاجتماعي، وعليه، تتحدد الكلمات المفتاحية في: الميديا الاجتماعية، اللغة الإعلامية، الانزياحات الدلالية، التوظيف الدلالي، الإثراء الدلالي، البلاغة. Summary The social media as an interactive medium has opened the way to the free media flow, which is followed by rhetorical and persuasive strategies that often influence public opinion. This is achieved by the power of words, eloquence, interaction, exchange and exchange. Transcend time and space barriers thanks to modern communication techniques. The follower of the media discourse in the social media, will find a remarkable diversity in its methods, topics, areas and content, and has extended this diversity to include the language of the media circulation in this speech, which we find them fit in the vocabulary and content and its functions and meanings with the rhetorical bases of the media language, as we find at the same time Different forms of semantic employment are often matched with the meanings used to draw additional meanings, determined by the subject of the discourse, its purposes, its rhetorical and persuasive strategies and strategies It is one of the media methods used in the context of social media, which contribute to the semantic enrichment of the media language sometimes, and works to deepen the semantic shifts sometimes other, and this affects the original and lexical connotations of many words and phrases and expressive methods may extend to include elements of imagination Social, such as governance, which dooms in this discourse implicitly refers to deep meanings, whose main purposes are determined in political and social criticism, and the manifestations of this evoked as verbal codes accompanying the speech of the visual, may not represent the latter meaning origin It is intended in the verbal language, but establishes the additional meanings of the free media circulation through the social media, as well as the matter related to the polarization of vocabulary and activation of the activation to refer to the meanings attached to it is determined by the implication of this speech, knowing that the media practice under this medium reveal The various patterns of these linguistic and expressive shifts. Therefore, we tray in this scientific intervention to clarify the different forms of these shifts and their effects on the media language through the adoption of the semiotics analysis of a sample of media speeches circulated through social networking sites. Therefore, keywords are defined in: social media, media language, Semantic shifts, semantic employment, semantic enrichment, rhetoric.

الكلمات المفتاحية

الميديا الاجتماعية، اللغة الإعلامية، الانزياحات الدلالية، التوظيف الدلالي، الإثراء الدلالي، البلاغة.