مجلة تنافسية المؤسسات الصغيرة والمتوسطة
Volume 1, Numéro 1, Pages 23-39
2019-07-15

أهمية الشراكة والتحالف لتحسين القدرة التنافسية للمؤسسة في بيئة الإنترنت

الكاتب : شارف نورالدين . علي دحماني .

الملخص

ملخص: يهدف هذا البحث إلى تبيان تأثير بيئة الإنترنت على هيكل المنافسة وعلى القدرة التنافسية للمؤسسات العاملة في الأسواق الافتراضية، كما يهدف إلى ابراز أهمية الشراكة والتحالفات بين المؤسسات الناشطة في هذه الأسواق في دعم قدرتها التنافسية، من أجل مواجهة المنافسة الحادة عبر الشبكة، والنجاح في ميدان التجارة الالكترونية والأعمال الالكترونية بشكل عام. وقد توصل البحث إلى جملة من النتائج أهمها ضرورة تبني المؤسسات لمدخل الشراكة والتحالف لمواجهة المنافسة الحادة في سوق الإنترنت، بالإضافة إلى العمل على تحسين قدرتها التنافسية من خلال الطرق التقليدية كتحسين الجودة وتطوير العلاقة مع العملاء. Abstract : The aim of this research is to demonstrate the impact of the Internet environment on the structure of competition and on the competitiveness of enterprises operating in virtual markets, It also aims to highlight the importance of partnership and alliances between enterprises active in these markets, in support of their competitiveness, in order to face intense competition across the network, and success in the field of electronic commerce and e-business in general. The research has reached a number of results, the most important of which, is the need for enterprises to adopt the approach of partnership and alliance to face intense competition in the Internet market, In addition to working to improve their competitiveness through traditional methods such as improving quality and developing relationship with customers.

الكلمات المفتاحية

الإنترنت، المنافسة، القدرة، التنافسية، الشراكة Internet, Competition, Competitiveness, Capacity , Partnership