The Cradle of Languages مهد اللغات
Volume 1, Numéro 2, Pages 11-19
2019-12-20

أثر القرآن الكريم في تقويم لسان الناطقين بغير العربية -نماذج من عيّنة فرنسيّة مسلمة-

الكاتب : راضية بن عريبة .

الملخص

يعدّ القرآن الكريم ركيزة نورانيّة في تعليم اللغة العربية للناطقين بغيرها ،فيدرّبهم على النّطق الصّحيح والفصيح في ذلك ،فيشكّل أثرا تقويميّا سليما للسان في إخراج الحروف بصفاتها . وقد اهتمّت معاهد ومراكز وجامعات الدول العربية و الأجنبية أيضا بهذا المجال البحثي لقدسيّة القرآن الكريم وأثره الجلي في حفظ اللسان من اللحن . وسنحاول في هذه الورقة أن نأخذ عيّنة من مجتمع فرنسي مسلمة تحاول تعلّم قراءة القرآن الكريم بأصواته العربية ،بمنهج تقابلي بين اللّغتين العربية والفرنسية لوضع خلفية معرفية توضّح لنا معالم تيسيريّة في تعلّم اللّغة العربية للناطقين بغيرها . The Holy Qur’an is a luminous pillar in teaching the Arabic language to non-native speakers, and it trains them on the correct and eloquent pronunciation; it possesses active power as a corrector of the tongue in terms of the sounds articulation. Institutes, centres and universities of Arab and foreign countries have also paid attention to this research field for the sanctity of the Holy Quran and its apparent effect in preserving the tongue from the melody. In this paper, we will try to take a sample from a French Muslim community trying to learn to read the Holy Qur’an with its Arabic voices, with a comparative approach between the Arabic and French languages, to set a knowledge background that explains to us facilitative milestones in learning the Arabic language for non-native speakers.

الكلمات المفتاحية

القرآن الكريم - اللغة العربية- منهج تقابلي- عيّنة فرنسية The Holy Quran, the Arabic language, the comparative approach, French speakers sample.