افاق للعلوم
Volume 5, Numéro 3, Pages 13-24
2020-06-08

صناعة الثقافة

الكاتب : التباعي نورالدين .

الملخص

يعالج هذا المقال موضوع صناعة الثقافة في محورين، الأول منه يخص صناعة الثقافة من خلال الرجوع لظهور المصطلح وتطور المفهوم، ومن خلال التطرق كذلك لمجالات وعناصر الصناعات الثقافية. أما المحور الثاني منه فيخص الإعلام الثقافي ومن خلاله يتطرق المقال إلى بداياته ومفهومه والفئة المستهدفة منه، وكذا الدور الذي يلعبه الإعلام الثقافي ومقوماته وأهدافه. وخلصنا إلى أن وسائل الإعلام الجادة بإمكانها أن تلعب دورا تثقيفيا مُهما إذا ما تخلصت من الهيمنة السياسية والاقتصادية وتجنبت ترويج ثقافة الاستهلاك لتساهم في ضمان الأمن الثقافي للمجتمع، وذلك عبر البرامج الثقافية الهادفة التي تسعى للحفاظ على الهوية الثقافية، وفي ذات الوقت، التفاعل والانفتاح الهادف والواعي على الثقافات الأخرى. Abstract This article Discusses culture industry in two phases. The first tackles culture industry by referring to the appearance of the term and the change of the definition in addition to the components of the culture industry. The second part talks about the cultural media through its definition, inception and, its target audience. Also, the role that cultural media plays and its purposes. As a result, professional media outlets have the ability to cultivate people if they break free from the political and economic imperialism. As well as avoiding the promotion of the culture of consumption so that it can contribute to sustain a secure culture for the community. This would be reached through quality cultural programs that strive to preserve the cultural identity, in the same time, the aware interaction and oppness on other cultures.

الكلمات المفتاحية

صناعة الثقافة ; الإعلام الجديد ; الإعلام الثقافي ; الثقافة الهادفة ; Culture industry ; new media ; cultural media ; educational culture