آفاق سينمائية
Volume 7, Numéro 1, Pages 332-347

تجليات قيم المواطنة في الفيلم الثوري الجزائري - قراءة في فيلم دورية نحو الشرق -

الكاتب : بوعزيز عبد الرزاق .

الملخص

ارتبطت السينما الجزائرية بتصوير الواقع الثوري منذ ولادتها الأولى من رحم الثورة التحريرية المجيدة، تشاكلت مواضيعها في وحدة فنية وثيقة، حول معاناة أمة بأكملها في زمن الاستدمار الفرنسي الغاشم، وامتد ذلك التصور للمفهوم السينمائي الجزائري إلى ما بعد الاستقلال، حيث أصبح التاريخ الثوري مادة دسمة لكتاب السيناريو من خلال استرجاع الذاكرة و إبراز عمق الهوية الوطنية ، فانتصرت المواضيع المتناولة في الأيقون السينمائي الجزائري للبطولات الفردية و الجماعية ،التي قدسها التاريخ وعزز مكانتها في قلوب الجزائريين،الأمر الذي أعطى أهمية بالغة في ترسيخ قيم المواطنة لدى الفرد . ولعل أنموذج التطبيق لهذه الدراسة ،فيلم "دورية نحو الشرق" للمخرج الجزائري "عمار العسكري" دليل قاطع على تجليات قيم المواطنة وصورة واضحة لماهية التجسيد المادي لمفهوم البطولة الفردية والجماعية وكيف تجانست هذه الثنائية لمواجهة إكراهات الغزو الاستدماري المسلط من قبل فرنسا العدو، ومنه يمكن صياغة إشكالية الموضوع على النحو التالي : كيف يتجلى المعادل الموضوعي والمكافئ المادي لقيم المواطنة في الفيلم الثوري الجزائري؟ وماهي تمظهراتها الفنية والجمالية في فيلم "دورية نحو الشرق" ؟ Abstract: Algerian cinema was associated with depicting revolutionary reality from its first birth from the glory of the glorious editorial revolution, its themes formed in a close artistic unity, about the suffering of an entire nation during the time of brute French colonialism, and that perception of the Algerian cinematic concept extended until after independence, where revolutionary history became a creamy material for a book The scenario by restoring memory and highlighting the depth of the national identity, so the topics discussed in the Algerian cinematic icon won the individual and collective championships, which was sanctified by history and strengthened its place in the hearts of Algerians, which gave great importance to the consolidation of the values of Almo Attenuity with the individual. Perhaps the application model for this study, the film "Patriot towards the East" by the Algerian director "Ammar El-Askari" is conclusive evidence of the manifestations of citizenship values and a clear picture of what is the material embodiment of the concept of individual and collective heroism and how this duality is homogeneous to face the constraints of the destructive invasion dominated by the enemy France, and from it can be formulated The problem of the topic as follows: How is the objective equivalent and material equivalent of citizenship values reflected in the Algerian revolutionary film? And what are her artistic and aesthetic appearances in the movie "Toward the East"?

الكلمات المفتاحية

الفيلم الثوري، الصورة السينمائية، التاريخ الثوري ، المواطنة