المجلة الجزائرية التربية والصحة النفسية
Volume 14, Numéro 1, Pages 8-35
2020-02-07

دور المسرح التعليمي في تحسين تعلم موضوعات القراءة لدى التلاميذ من وجهة نظر معلميهم

الكاتب : عمار الوحيدي . عبلة محرز .

الملخص

هدفت هذه الدراسة التعرف إلى دور المسرح التعليمي في تحسين تدريس موضوعات القراءة لدى طلبة الصف السادس الأساسي من وجهة نظر معلميهم. واتبع الباحثان في هذه الدراسة المنهج الوصفي وتم بناء استبانة قاما بصياغتها، والتي تكونت من قسمين، الأول يتعلق بالخصائص الديمغرافية لأفراد عينة الدراسة، والثاني مكون من (20) فقرة موزعة على ثلاثة محاور وتم التأكد من ثباتها وصدقها من خلال عرضها على المحكمين، والمعالجة الإحصائية. وتكونت عينة الدراسة من (84) معلماً ومعلمةً، فكان عدد المعلمين (43) وكان عدد المعلمات(41)، وقد استخدم الباحث الطريقة الطبقية العشوائية في اختيار عينة الدراسة، وقد تم اختيار مدارس للإناث ومدارس للذكور بالطريقة العشوائية. وتوصلت الدراسة إلى النتائج التالية: • للمسرح التعليمي دور كبير في تحسين تعليم موضوعات القراءة لدى طلبة الصف السادس الأساسي. • عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند المستوى α≤0.05 في درجة استجابات معلمي اللغة العربية ومعلماتها نحو دور المسرح التعليمي في تدريس دروس القراءة لطلبة الصف السادس الأساسي في محافظة بيت لحم الحكومية تعزى لمتغير الجنس، وعدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند المستوى α≤0.05 في درجة استجابات معلمي اللغة العربية ومعلماتها نحو دور المسرح التعليمي في تدريس دروس القراءة لطلبة الصف السادس الأساسي في محافظة بيت لحم الحكومية تعزى لمتغير المؤهل العلمي، وعدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند المستوى α≤0.05 في درجة استجابات معلمي اللغة العربية ومعلماتها نحو دور المسرح التعليمي في تدريس دروس القراءة لطلبة الصف السادس الأساسي في محافظة بيت لحم الحكومية تعزى لمتغير سنوات الخبرة، وعدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند المستوى α≤0.05 في درجة استجابات معلمي اللغة العربية ومعلماتها نحو دور المسرح الصفي التعليمي في تحصيل طلبة الصف السادس الأساسي في دروس القراءة في اللغة العربية بمدارس محافظة بيت لحم الحكومية تعزى لمتغير التفاعل بين المتغيرات. وأهم التوصيات التي خرج بها الباحثان، هي: - تدريب معلمي اللغة العربية على استخدام المسرح التعليمي كطريقة تدريس فاعلة. - توفير مسرح تعليمي بالمدارس، والحث على تفعيله من خلال مشاركة الطلبة. - تعويد الطلبة على مشاهدة المسرحيات التعليمية والتعلم منها ونقدها. - إجراء دراسات أخرى حول المسرح التعليمي بناء على متغيرات لم يتناولها البحث الحالي. This study aimed to identify the role of the educational theater in improving the teaching of reading subjects among the sixth grade students from the point of view of their teachers. The researcher used the descriptive approach and constructed a questionnaire which was composed of two parts. The first concerned the demographic characteristics of the study sample members. The second component consists of (20) paragraphs divided into three axes, and their validity was confirmed by presenting them to the arbitrators, and statistical processing. The sample of the study consisted of 84 teachers. The number of male teachers was 43 and the number of female teachers was 41. The researcher used the stratified random method in selecting the study sample. The study found the following results: • The educational theater has a great role in improving the teaching of reading subjects among sixth grade students. • There were no statistically significant differences at level α0.05 in the degree of responses of Arabic language teachers and their parameters towards the role of the educational theater in teaching reading classes for the sixth grade students in the Bethlehem governorate due to gender variable. And There were no statistically significant differences at level α0.05 in the degree of responses of Arabic language teachers and their parameters to the role of the educational theater in teaching reading classes for the sixth grade students in the Bethlehem governorate due to the variable of scientific qualification. And There were no statistically significant differences at the level of α0.05 in the degree of responses of Arabic language teachers and their parameters to the role of the educational theater in teaching reading classes for the sixth grade students in Bethlehem governorate due to the variable years of experience. And There were no statistically significant differences at the level of α0.05 in the degree of responses of Arabic language teachers and their parameters towards the role of the educational classroom in the achievement of the sixth grade students in the Arabic language reading classes in Bethlehem government schools due to the variable interaction between the variables. The most important recommendations made by the researchers are: - Training Arabic language teachers to use the educational theater as an effective teaching method. - Provide an educational theater in schools, and urge its activation through the participation of students. - To familiarize students with watching, learning and criticizing educational plays. - Conducting other studies on the educational theater based on variables not covered in the current research.

الكلمات المفتاحية

المسرح التعليمي ; تعلم القراءة ; التلاميذ ; المعلمين