مجلة علوم اللغة العربية وآدابها
Volume 12, Numéro 1, Pages 1160-1183
2020-03-15

تداولية الخطاب القرآني بين المتخاطبين والسياقات

الكاتب : مشري عبد الناصر .

الملخص

الملخص: لمَّا كان الأسلوب هو الطريق إلى المتلقي، وكان المتلقون مختلفين أحوالا ومقامات، فإنَّ كلَّ رسالة مرهونة بمدى ملاءمة أسلوبها لأحوال المتلقِّين وظروفهم ومراعاتها لما بينهم من فروق، آنية ٍأودائمةٍ، لأنَّ فعل التلقي هو إنتاج جديد للنص، وطلبا لبلاغ الرسالة فإنَّ المخاطِب يستفرغ الجهد في تطويع اللغة بانتقاء ما يناسب من خياراتها المتاحة لتأدية حمولتها الدلالية؛ ذلك أنَّ اللغة التي هي بالأساس ذات وظيفة تواصلية قد تتضمن بعضُ ألفاظها وعباراتها ما يقف حائلا دون نفاذ الرسالة ، أو يوجه الدلالة في غير ما قصد منشؤ الخطاب ممَّا يسوغ السؤال عن هامش الحرية الذي يتحرك فيه المخاطِبُ وحدودِه . Since the style is the only way to receivers who are, par-excellence, different, the message is determined by the extent to which it is appropriate to the receivers’ state of mind, conditions, and both their permanent and impermanent differences. The reception is something impermanent: it is a new production of the text; to receive a message, the sender makes great efforts to localize and select the appropriate language which carries a significant semantic t load. This is because language is a vehicle of transmission, and it could vehicle some lexicon items and phrases which prevent the message from its transmission and thus its reception. Sometimes, the significance of the message is not well received by the receiver owing to the different expectations. This is what may raise questions about the speaker’s/sender’s space which allows him a certain freedom of reaction.

الكلمات المفتاحية

التدا ; لية ; الخطاب ; القرآن ; السياق