مجلة إضافات إقتصادية
Volume 4, Numéro 1, Pages 249-275
2020-03-14

مواقف الطلب السياحي " القياس والتأثير" دراسة حالة: المؤسسات السياحية

الكاتب : أستاذ مساعد ناصر عبد الكريم الغزواني . مساعد محاضر محمد الصالحين إرحيم .

الملخص

من أهم ما يميز استهلاك المنتجات السياحية هو خصوصيتها الشديدة مقارنة باستهلاك المنتجات الأخرى الصناعية والزراعية, فلا يوجد ضمان في تكرار استهلاك المنتج السياحي, وقد يتم استبداله في أي لحظة, كما أنه من المتعذر تلافي الخسارة في حالة عدم بيع هذا المنتج في وقت محدد, فضلا عن أنه يتميز بحساسية ومرونة كبيرة قياسا أيضا بسلوك استهلاك المنتجات الأخرى. والطلب السياحي يعني استهلاك والإقبال على شراء المنتجات السياحية المختلفة. المنتج السياحي "مثال: مقصد سياحي" لا يتم النظر إليه باعتباره منتج مادي فحسب, ولكن وفي الأساس منتج معنوي يلبي دوافع معينة موجودة عند المستهلك "السائح". ويركز البحث الحالي على قياس و التعامل مع تلك المواقف المختلفة الخاصة بطلب المنتجات السياحية وكيفية التأثير فيها إيجابا للحصول على نتائج جيدة متعلقة باستهلاك هذه المنتجات.ويعرض في البداية تلك الملامح العامة الخاصة بدراسة سلوك المستهلك من حيث معرفة الخصائص والصعوبات ويستعرض أيضا أهم تلك الطرق المتعلقة بمعرفة والتنبؤ وقياس الطلب السياحي وأهم الطرق والأساليب المستخدمة للتأثير على هذا الطلب. وتستنتج الدراسة أن تغير طبيعة العصر الحديث وتطور مستويات المعيشة سوف يكون لها أثر على مضاعفة جهود المسئولين في قطاع السياحة لمحاولة إرضاء المستهلك وخلق الولاء للمنتج المرتبط باستهلاك الخدمات السياحية. The most important characteristic of the consumption of tourism products is its strict uniqueness compared to the consumption of other industrial and agricultural products, there is no guarantee in the frequency of consumption of tourism product which may be replaced at any moment, and it is not possible to avoid loss in the case of not selling this product at a specific time, as It is characterized by great sensitivity and flexibility compared also with the consumption behavior of other products. Tourist demand means the consumption and process of the purchase of various tourism products, " example: a tourist destination". it is not only seen as a physical product, but rather as a moral product that meets certain motivations existing in the consumer" tourist ." The current research focuses on measuring and dealing with those different attitudes regarding the demand for tourism products and how to affect them positively to obtain good results related to the consumption of these products. Firstly, It reviews the general features of consumer behavior study in terms of knowledge of characteristics and difficulties, it also reviews the most important ways of identifying, forecasting and measuring the demand. The study concludes that the changing nature of the modern era and the development of living standards will have an effect on redoubling the efforts of the officials in the tourism industry to try to satisfy the consumer and create the brand loyalty associated with the consumption of tourism services.

الكلمات المفتاحية

التأثير- السياحة- الطلب السياحي- سلوك المستهلك- المؤسسات السياحية