Revue Des Sciences Humaines
Volume 30, Numéro 4, Pages 195-207

Developing Reading Fluency: Insights Into The Effective Fluency Instruction

Authors : Bouguebs Radia .

Abstract

Reading fluency allows the reader to focus his cognitive attention on gaining meaning from what is read. Because of its strong impact on comprehension, researchers and educators’ interest is centered on testing the best conditional practices that would sustain the development of reading fluency and provide an indirect support to reading comprehension. On one hand, this descriptive exploratory study digs deep on the existing literature on the functional relationship between reading fluency and comprehension; and on the other hand, it sheds light on the different direct fluency instructions proved effective since Samuels’ repeated reading (1979) to the most recent ones: fluency integrated instructional routines. As the effect of the combined fluency instructional strategies is higher than the effect of a fluency instruction working individually, we recommend the Fluency Oriented Reading Instruction as the most effective literacy program for EFL learners. تتيح طلاقة ؛ كلمة القراءة أو القراءة الدقيقة للنص بالسرعة والتعبير المناسبين للقارئ التركيز على المعني الاجمالي للنص. بسبب تأثيرها على الفهم ، فإن تطوير هذه المهارة حفز الباحثين على اختبار أفضل الطرق التعليمية التي تساهم في تطوير طلاقة القراءة . يعد هذا العمل دراسة وصفية شاملة حول العلاقة الوظيفية بين طلاقة القراءة والفهم ؛ ومن ناحية أخرى ، يسلط الضوء على المناهج المختلفة لتعليم الطلاقة التي أثبتت فعاليتها ، بدا من تقنية القراءة المتكررة Samuels (1979) إلى أحدث مناهج القراءة. لهذا الغرض ،تم اعتماد منهج تعليم الطلاقة الموجه للقراءة والذي يتبع فيه عدد من استراتيجيات تدريس الطلاقة يوميًا في دورة أسبوعية كالبرنامج الأكثر فعالية لتطوير مهارات قراء اللغة الإنجليزية كلغة أجنبية.

Keywords

Automatic processing ; comprehension ; EFL learners ; fluency based instruction ; reading fluency